Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Reklamy zasłaniające okna zabronione

gonzo19
gonzo19
Reklamy na budynkach nie będą już mogły zasłaniać okien mieszkań. Specjalne rozporządzenie wydało Ministerstwo Infrastruktury. – To krok w dobrą stronę – oceniają eksperci.

Rozporządzenie kilka dni temu podpisał minister infrastruktury. Zmiany udało się wprowadzić dzięki inicjatywie wojewody mazowieckiego, do którego zgłosili się wcześniej mieszkańcy bloku przy rondzie ONZ. Lokatorzy poskarżyli się na wielką reklamę, która zasłaniała im okna.

Dzięki rozporządzeniu to się zmieni. Zarządcy bloków czy wspólnot mieszkaniowych nie będą już mogli udostępniać ścian pod reklamy, jeśli miałyby one zasłaniać okna mieszkań.

Rozporządzenie dotyczy wyłącznie domów mieszkalnych. – W przypadku np. biurowców, reklamy dalej będą mogły być zamieszczane – mówi Ivetta Biały z biura prasowego wojewody mazowieckiego.

Nowe przepisy pozwolą na instalowanie reklam tylko na ścianach bez okien, na oknach klatek schodowych czy lokali użytkowych. Można też dalej montować w oknach kraty czy rolety. Rozporządzenie wejdzie w życie 14 dni po jego ogłoszeniu. W przypadku reklam już umieszczonych na budynkach, zmiany zaczną obowiązywać za 18 miesięcy.

Na zmianach skorzystają zwykli ludzie

– To krok w dobrą stronę – ocenia Maciej Bernatt, który z ramienia Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka zajmuje się sprawą mieszkanki ul. Grójeckiej w Warszawie. Kobieta zaskarżyła decyzję zarządu swojej wspólnoty, która pozwoliła na umieszczenie reklamy zasłaniającej okna na ścianie budynku.

Co prawda kobieta przegrała sprawę w sądzie pierwszej instancji (sąd uznał, że umieszczenie reklamy nie było bezprawne), ale złożyła apelację od wyroku. – Apelacja została złożona dwa tygodnie temu. Decyzja Ministerstwa Infrastruktury może być dla nas argumentem posiłkowym. Zdecydowanie byłoby lepiej, gdyby problem pojawił się po zmianach przepisów – podkreśla Bernatt.

Dodaje, że nowe rozporządzenie to dopiero początek. – Trzeba pamiętać, że przy domach czy budynkach wciąż mogą stać reklamy, które będą przeszkadzać mieszkańcom, np. święcąc w nocy zbyt mocno. Trzeba to uporządkować – uważa Maciej Bernatt.

Warszawski Okrągły Stół Reklamowy

Tymczasem stołeczny ratusz wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury szykuje pakiet zmian, które dadzą samorządom większą autonomię w kształtowaniu wyglądu miast i gmin. – Jesteśmy w trakcie prac. Uznaliśmy, że potrzebne są kompleksowe, a nie tylko doraźne rozwiązania – mówi przewodnicząca Rady Warszawy Ewa Grupińska-Malinowska, która jest pomysłodawczynią Warszawskiego Okrągłego Stołu Reklamowego.

Wspólne narady ratusza z branża reklamową mają uporządkować obecność reklam w mieście. W pracach ma pomóc Ministerstwo Infrastruktury. – Resort ma przygotować dla nas projekty zmian w przepisach. Mają być gotowe w styczniu – podkreśla Ewa Grupińska-Malinowska.



Zobacz również:
Reklamy do sądu
Zanim reklamy wchłoną miasto...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto