Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Elektryczne autobusy dla Warszawy. Jest przetarg na 12 nowych pojazdów. Obsłużą trasy w centrum miasta

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Flota autobusów elektrycznych Warszawskiego Transportu Publicznego powiększy się o 12 przegubowców
Flota autobusów elektrycznych Warszawskiego Transportu Publicznego powiększy się o 12 przegubowców ZTM
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił przetarg na zakup 12 autobusów o napędzie elektrycznym. Pojazdy trafią do Warszawy w czterech partiach - pierwszy z nich na stołecznych ulicach ma pojawić się jesienią 2024 roku. Przegubowce obsłużą linie w centralnych rejonach miasta. Szczegóły poniżej.

Powiększy się flota autobusów elektrycznych w Warszawie

Warszawa wzięła udział w konkursie "Zielony transport publiczny" organizowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dzięki czemu miasto otrzymało dofinansowanie do kupna autobusów elektrycznych. W styczniu podpisane zostały umowy na pożyczkę i dotację z NFOŚiGW, natomiast kilka dni temu Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na zakup 12 pojazdów.

Na oferty czekamy do 1 sierpnia 2023 roku. W wyborze dostawcy będzie brane pod uwagę kilka kryteriów, m.in. cena, liczba miejsc pasażerskich, zużycie energii elektrycznej. Podpisanie umowy z wybranym w przetargu dostawcą nastąpi jeszcze w tym roku - przekazał ZTM.

Autobusy trafią do Warszawy w czterech partiach - pierwszy jesienią 2024 roku, pozostałe do końca lutego 2025 roku w trzech dostawach - trzy pojazdy i dwa razy po cztery. Nowe autobusy będą kierowane na trasy przebiegające przez centralne rejony stolicy. Dzięki nim wycofane z ruchu będą najstarsze pojazdy z silnikami diesla.

Wygodne i ciche

Każdy z elektryków zabierze ponad 120 pasażerów. Będą to pojazdy niskopodłogowe, posiadające klimatyzację, systemem informacji pasażerskiej, wyznaczone miejsca dla wózków, blokady alkoholowe.

Ponadto zostaną wyposażone w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym przyciski opisane alfabetem Braille’a, informujące kierowcę o potrzebie rozłożenia ramy dla wózków inwalidzkich i użycia tzw. przyklęku, czyli pochylenia autobusu na prawa stronę. Zakres zamówienia obejmuje również przeszkolenie załogi - łącznie 25 osób - w zakresie prawidłowego, bezpiecznego i ekonomicznego eksploatowania autobusów oraz prawidłowej obsługi technicznej pojazdów.

Dotacja pokryje 35 proc. kosztów

Koszt zakupu 12 autobusów i wyszkolenia co najmniej 10 kierowców posiadających uprawnienia instruktora oraz 15 pracowników zaplecza technicznego w zakresie obsługi pojazdu określono na ponad 47 mln zł.

Z miejskiego budżetu będzie pochodziło ok. 8,8 mln zł, pozostała część to dotacja i pożyczka. Bezzwrotna dotacja wyniesie 13,44 mln zł i pokryje 35 proc. kosztów zakupu pojazdów. Pieniądze trafią do Warszawy w trzech częściach: 1,120 mln zł w 2024 roku; 11,648 mln i 672 tys. w 2025 r. - Na pozostałą część miasto zaciągnie preferencyjnie oprocentowaną pożyczkę w kwocie 24,96 mln zł. Zostanie ona uruchomiona w dwóch transzach: 2,08 mln w roku 2024 i 22,880 mln zł w roku 2025. Spłata jest planowana w latach 2026-2036 - przekazał ZTM.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto