Metro Warszawskie przekazało najnowsze informacje dotyczące budowy ostatniego odcinka linii M2. Obecnie trwają tam działania przygotowawcze przed drążeniem tuneli. Choć tarcze TBM rozpoczną pracę dopiero w przyszłym roku, to już teraz wykonawca wzmacnia grunt w kluczowych miejscach inwestycji.
Na wszystkich trzech stacjach trwa budowa elementów konstrukcyjnych przyszłych stacji. Dopiero, gdy powstaną korpusy przystanków pasażerskich, pod ziemię zostaną opuszczone wielkie maszyny TBM, które rozpoczną drążenie tuneli. Szyb startowy zlokalizowany został za stacją C01 Karolin i to tam, gdy wylana zostanie płyta denna, zostaną opuszczone tarcze drążące. Zanim to jednak nastąpi, wykonawca ostatniego odcinka M2 musi odpowiednio przygotować trasę - wyjaśnia Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego.
Trwa wzmacnianie gruntu
Anna Bartoń informuje w komunikacie, że szlak metra na tym odcinku będzie wybudowany tak samo jak cała pozostała linia M2 - w postaci dwóch równoległych tuneli. Pomiędzy tunelami, ze względów bezpieczeństwa, zostały zaprojektowane specjalne łączniki.
Właśnie w miejscach przyszłych połączeń tuneli wykonawca prowadzi prace przy wzmacnianiu gruntu technologią jet-grouting, która umożliwi wykonanie łączników tunelowych. Prace prowadzone są z powierzchni przy pomocy specjalnej maszyny, wstrzykującej beton głęboko pod ziemię. Aktualnie maszyny do iniekcji wysokociśnieniowej można zobaczyć m.in. na ul. Górczewskiej, a także ul. Coopera - mówi rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego.
Budynki STP i stacje pasażerskie
Na stacji C01 Karolin kończą się prace związane z głębieniem ścian szczelinowych korpusu stacji. Wykonywany jest wykop wstępny, rozpoczęło się zbrojenie pod konstrukcję stropu górnego stacji. W stropie zostanie wykonany otwór technologiczny przez który będzie wybierany grunt do poziomu stropu pośredniego, czyli przyszłej antresoli stacji.
Na stacjach C02 Chrzanów oraz C03 Lazurowa wykonano z kolei większość ścian szczelinowych korpusów przystanków pasażerskich, głębienie ich zakończy się jeszcze tej jesieni.
Obiekty kubaturowe, te naziemne, powstają także na terenie przyszłej Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Wznoszone są przyszłe budynki:
- hal napraw taboru
- komory odkurzania
- myjni
- elektrowozowni
Prace zakończą się w 2025 roku
Rzeczniczka Metra Warszawskiego podkreśla, że rozpoczęty w 2018 roku kontrakt prowadzony jest w systemie projektuj i buduj. Przypomnijmy, że na prawie czterokilometrowym odcinku zaprojektowano trzy stacje pasażerskie:
- Stacja C03 Lazurowa - powstanie po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a ul. Lazurową.
- Stacja C02 Chrzanów - powstanie pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z ul. Szeligowską
- Stacja C01 Karolin powstanie pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z ul. Połczyńską. Za nią znajdzie się zaplecze techniczne dla całej linii - STP Karolin. Budowa tego elementu linii M2 jest kluczowa dla dalszej rozbudowy systemu metra w Warszawie.
Zgodnie z podpisanym we wrześniu aneksem, prace mają się zakończyć w październiku 2025 roku.
Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?