Zarząd Transportu Miejskiego opublikował raport podsumowujący funkcjonowanie Warszawskiego Transportu Publicznego w 2021 roku. Z obszernego dokumentu dowiadujemy się między innymi, że miniony rok, okazał się o wiele łaskawszy dla WTP niż 2020 - pierwszy naznaczony pandemią koronawirusa.
Ponad pół miliarda złotych wpływów za bilety
Z raportu wynika, że w 2021 roku pojazdami WTP podróżowało 809,5 mln pasażerów, czyli o 11,4 procent więcej niż rok wcześniej. Sprzedano 79,3 mln sztuk biletów, co przełożyło się na wpływ 585 mln złotych do stołecznej kasy.
W porównaniu z rokiem 2020 oznacza to wzrost odpowiednio o 35,5 i 6 proc. W ostatnim roku przed pandemią - 2019 z komunikacji miejskiej skorzystało 1,2 mld. pasażerów. Kupili oni 85 mln szt. biletów za 874,8 mln złotych - informuje Zarząd Transportu Miejskiego.
Najpopularniejszymi biletami okazały się bilety czasowe (sprzedano ponad 41 mln szt.) oraz jednorazowe (ponad 32 mln szt.). Pasażerowie kupili również ponad 3 miliony biletów długookresowych i 1,5 mln krótkookresowych.
Autobusy najpopularniejszymi środkami transportu
Zarząd Transportu Miejskiego informuje, że mimo pandemii, a tym samym mniejszej mobilności mieszkańców aglomeracji, nie zmieniła się znacząco (w porównaniu do lat wcześniejszych) - ani liczba wykonanych wozokilometrów, ani liczba uruchamianych wozów. W roku 2021 pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego przejechały ponad 262,8 mln wzkm. W godzinach szczytu komunikacyjnego na ulice wyjeżdżało 1,5 tys. autobusów, 414 tramwajów, 54 pociągi metra i 20 pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej.
Tak, jak miało to miejsce w latach poprzednich, w minionym roku pasażerowie najchętniej podróżowali:
- Autobusami (49,44 proc.)
- Tramwajami (22,96 proc.)
- Metrem (22,31 proc.)
Pasażerowie najmniej zainteresowani byli podróżami pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej. Korzystało z nich zaledwie 1,80 proc. osób. Pojazdami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej - w ramach oferty Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD, podróżowało z kolei 3,5 proc. pasażerów.
W raporcie czytamy także, że tramwaje były bardziej punktualne (91,5 proc.) niż autobusy (80,7 proc.).
Kontynuacja inwestycji transportowych
Zarząd Transportu Miejskiego sporo miejsca w raporcie poświęca kontynuacji inwestycji transportowych. Jako największą z nich ZTM wymienia budowę drugiej linii metra. We wschodniej części Warszawy powstawał ostatni, czterokilometrowy odcinek na Targówku z trzema stacjami: Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Na granicy Woli i Bemowa budowano z kolei 2,5-kilometrowy fragment z dwoma stacjami: Ulrychów i Bemowo.
Planowany termin oddania do użytku nowych odcinków podziemnej kolei to trzeci i czwarty kwartał tego roku.
Jesienią 2021 roku mieszkańcy Białołęki zyskali całą linię tramwajową łączącą Winnicę z pierwszą linią metra. Tramwaje pojechały ostatnim, ponad kilometrowym odcinkiem pomiędzy ulicą Strumykową a Leśnej Polanki. Obecnie mieszkańcy Tarchomina, Nowodworów i Winnicy mają do dyspozycji ośmiokilometrową trasę z 10 przystankami, a podróż z Winnicy do węzła przesiadkowego Młociny zajmuje kwadrans - czytamy w raporcie.
ZTM wspomina przypomina także, że pod koniec ubiegłego roku zakończono budowę 16. w Warszawie parkingu "Parkuj i Jedź”. Mowa o pierwszym tego typu obiekcie na Białołęce, powstałym przy przystanku kolejowym Warszawa Żerań. Umożliwia on mieszkańcom dzielnicy i północnej części aglomeracji wygodne przesiadki z samochodu do pojazdów WTP. - Kierowcy na początku tego roku zyskali 235 miejsc postojowych - podkreślono w raporcie.
W minionym roku rozpoczęły się także prace nad rozwojem infrastruktury przystankowej.
Budowaliśmy nową pętlę autobusową na Woli - przy skrzyżowaniu ulicy J. Ostroroga i Wawrzyszewskiej. Zastąpi ona pętlę Młynów, która jest niewystarczająca dla kilku autobusów przegubowych. Wybudowaliśmy dziewięć przystanków, wyremontowaliśmy 17 i osiem pętli autobusowych - mówi cytowana w raporcie Katarzyna Strzegowska, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
Nowe tramwaje, pociągi i autobusy
W raporcie przypomniano, że do Warszawy dotarły pierwsze ze 123 zamówionych przez Tramwaje Warszawskie składów wyprodukowanych przez Hyundai Rotem. Zaznaczono także, że Miejskie Zakłady Autobusowe systematycznie przyjmowały dostawy stu autobusów zasilanych gazem.
Dzięki temu największy warszawski operator autobusowy wysyła obecnie na ulice 500 pojazdów nisko - i zeroemisyjnych - zaznaczył cytowany w raporcie Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy.
Jednocześnie powstawały nowe pociągi dla Szybkiej Kolei Miejskiej i Metra Warszawskiego. Operator kolejowy zamówił 21 składów, z których kilka przewozi już warszawiaków i mieszkańców aglomeracji. W Ostrawie i Pilźnie trwa natomiast montaż 37 pociągów, które w niedalekiej przyszłości będą obsługiwały drugą linię stołecznego metra.
Szczegółowe informacje o ubiegłorocznej działalności przewozowej, handlowej oraz inwestycjach transportowych w Warszawie można znaleźć w raporcie rocznym, dostępnym tutaj.
Najlepsze atrakcje Krakowa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?