Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawa zmienia swoje logo. Nowa Syrena jest poważniejsza i ma profil Marii Skłodowskiej-Curie. Wiadomo, ile ratusz zapłacił za te zmianę

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Warszawa zmieniła swoje logo. Nowy znak promocyjny miasta, który zastąpi używane od 2004 roku logo "Zakochaj się w Warszawie", to uproszczony herb stolicy. Jak przekazał stołeczny ratusz, Syrena jest teraz poważniejsza i ma profil Marii Skłodowskiej-Curie. Za nowy znak promocyjny stolica zapłaciła 150 tysięcy złotych. Szczegóły poniżej.

Warszawa ma nowe logo. Dlaczego dotychczasowe zmieniono?

Władze Warszawy zdecydował o wprowadzeniu nowego logo. Uproszczony herb stolicy zastąpi znak "Zakochaj się w Warszawie", którym posługiwano się od 18 lat. O konieczności wymiany znaku zdecydowało kilka czynników.

Przede wszystkim znak przestał odpowiadać na aktualne potrzeby komunikacyjne miasta stołecznego Warszawy. Nie sposób mówić o tematach trudnych, takich jak pandemia czy wojna, jednocześnie oznaczając je kolorowym znakiem z radosnym hasłem. Przez ostatnie lata zmieniły się trendy graficzne, a znak stolicy stał się nieatrakcyjny i nienowoczesny. Jego słabą stroną była także mała czytelność - przekazał stołeczny ratusz.

Stare i nowe logo - porównanie
Stare i nowe logo - porównanieUM Warszawa

Poszczególne elementy projektowanego symbolu były konsultowane ze znawcami tematyki z Muzeum Warszawy. Dzięki połączeniu wiedzy historyków i umiejętności graficznych projektantki, powstał znak, w którym każdy detal, jak np. kształt szabli czy ułożenie włosów Syreny są dokładnie przemyślane.

Nowy znak jest bardzo podobny do najbardziej znanej wersji herbu projektu Szczęsnego Kwarty z 1938 roku. Nowością i ciekawostką jest profil twarzy Syreny, dla którego wzorem stał się profil słynnej warszawianki - Marii Skłodowskiej-Curie.

Koszt umowy na zaprojektowanie nowego znaku wyniósł 150 tys. zł. Dla porównania koszt poprzedniego systemu identyfikacji wizualnej (ze znakiem "Zakochaj się w Warszawie") zaprojektowane w 2004 roku wyniósł 195 tys. zł.

Jak podkreślają urzędnicy, dwie podstawowe zasady, które przyświecają miastu przy wprowadzaniu nowego systemu identyfikacji wizualnej, to oszczędność oraz ekologia. Ratusz nie planuje drogich kampanii ani dodatkowych kosztów związanych ze zmianą. Stare oznakowanie będzie sukcesywnie zastępowane nowym.

Jak czytamy w księdze identyfikacji wizualnej miasta stołecznego Warszawy, symbol herbowy można stosować w kilku wariantach kolorystycznych: kolorowym i kolorowym w kontrze (na czarnym tle), czerwonym, czarnym oraz białym.

Projektując znak Warszawa wzorowała się na doświadczeniach innych miast europejskich, które także stworzyły swoje logotypy w oparciu o symbolikę herbową i z powodzeniem stosują takie rozwiązanie od lat. Wśród przykładów można wymienić Paryż, Oslo, Helsinki, Wiedeń czy Sztokholm - wymieniają urzędnicy.

UM Warszawa
od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto