Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Deweloper buduje na Pradze. Ostrobramska stanie?

Redakcja
“Spędzać jak najmniej czasu na dojazdach, by mieć jak najwięcej czasu dla siebie" - takim hasłem potencjalnych nabywców kusi Pirelli Pekao Real Estate, które prowadzi sprzedaż mieszkań na osiedlu Młoda Praga. Klientów, którzy zdecydują się na zakup lokali oddanych w ramach pierwszego etapu inwestycji może spotkać jednak niemiła niespodzianka – większość czasu spędzą w korkach.

Inwestycja Młoda Praga zlokalizowana jest pomiędzy ulicami Rodziewiczówny, Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz Ostrobramską. Na 10-hektarowej działce po zburzonych zakładach Przemysłowego Centrum Optyki na warszawskiej Pradze ma wkrótce ruszyć budowa osiedla na 431 mieszkań. To pierwszy etap prac, których finalnym efektem ma być kompleks kilku osiedli w tym miejscu, składający się z blisko 2100 lokali.

- Deweloper informuje potencjalnych klientów, że równolegle z robotami budowlanymi prowadzone będą prace nad infrastrukturą drogową. Zapewnia, że mieszkańcy osiedla uzyskają sprawne połączenie komunikacyjne z centrum miasta - mówi osoba zainteresowana kupnem mieszkania w tej części Warszawy.

Tymczasem, jak udało mi się ustalić, owa infrastruktura to jedynie odcinek jezdni spajający osiedle z ulicą Rodziewiczówny, która wpada w ulicę Ostrobramską, która już dzisiaj w godzinach szczytu po prostu stoi. A co będzie, jeżeli wpuścimy tam kilka tysięcy nowych mieszkańców?

Korki w tym miejscu rozładowałoby połączenie osiedla także od drugiej strony – przyłączenie go do ulicy Jana Nowaka-Jeziorańskiego. To by jednak wymagało budowy drugiego łącznika. Na to się jednak nie zanosi.

- Dojazd do pierwszego etapu osiedla Młoda Praga będzie możliwy poprzez ul. Rodziewiczówny od strony ul. Ostrobramskiej – potwierdza Łukasz Szapiel, rzecznik prasowy Pirelli Pekao Real Estate. - Przy realizacji kolejnych etapów budowy, w powiązaniu z przygotowaniami do budowy trasy Olszynki Grochowskiej, planuje się przebudowę ul. Rodziewiczówny i połączenie jej z ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego - dodaje.

Problem w tym, że to odległa perspektywa. - Mamy zatwierdzony projekt, zarezerwowane miejsce, ustalone węzły, ale budowy tej drogi nie ma w planach do 2013 roku. Kiedy powstanie? Może za pięć, może za dziesięć, a może za dwadzieścia lat – mówi Mariusz Ścisło, prezes biura architektonicznego FS&P Arcus, które zaprojektowało trasę Olszynki Grochowskiej.

Radni, z którymi rozmawialiśmy twierdzą, że deweloper gra na zwłokę – mógłby wyjść z inicjatywą, ale nie chce ponosić kosztów związanych z budową dodatkowego odcinka drogi, skoro może go ponieść warszawski podatnik. Tym bardziej, że w wydanym w marcu 2008 r. pozwoleniu na budowę osiedla Młoda Praga (Nr 183 PRD/09) nie ma ani słowa o ciążącym na inwestorze obowiązku zbudowania drugiej ulicy dojazdowej. Miasto nie ma więc instrumentów, żeby skłonić dewelopera do sfinansowania tej inwestycji.

- Organ wydający decyzje o warunkach zabudowy nie może wnioskodawcy zobowiązać do spełnienia nieprzewidzianych odrębnymi przepisami świadczeń lub warunków. To wynika z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – tłumaczy Marek Mikos, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy.

Dotarliśmy do opinii inżyniera ruchu (Nr 916/07 z dnia 10.08.2007), w której znaleźliśmy taki zapis: “należy przewidzieć trzecie pasy ruchu na wlocie ulicy Rodziewiczówny do ul. Ostrobramskiej”. Inżynier twierdzi, że taka inwestycja również rozładowałaby korki w tym miejscu. Co na to deweloper?

- Zacytowana opinia dotyczy wyłącznie dróg publicznych, natomiast ul. Rodziewiczówny jest drogą prywatną. Na wykonanie przebudowy, w tym przypadku budowę dodatkowych pasów, potrzebna jest zgoda właścicieli terenu. Nie jest nim Mirelli Pekso Real Esteta – ucina rzecznik.

Zapewnia jednak, że w ramach porozumienia pomiędzy władzami dzielnicy, a inwestorami realizującymi w sąsiedztwie swoje projekty, będzie wspierał działania na rzecz polepszenia infrastruktury drogowej wokół osiedla. Tylko kto wesprze mieszkańców, którzy już niebawem utknął w jeszcze większych korkach na ulicy Ostrobramskiej?

Artykuł Dziennikarza Obywatelskiego

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto