Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Drastyczny spadek ruchu w Warszawie. Mniej aut na ulicach, pusta komunikacja miejska. ''Metro wozi powietrze, nie pasażerów''

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Krystian Dobuszyński
Aby ochronić siebie i innych przed koronawirusem, warszawiacy masowo zostają w domach. Stolica nawet w godzinach szczytu świeci pustkami - zarówno na ulicach, jak i w komunikacji miejskiej. Spadek liczby osób korzystających z transportu publicznego widać szczególnie na w metrze. Już w 9 marca odnotowano o 60 tys. mniej wejść do kolejki niż jeszcze tydzień wcześniej. Z kolei na obleganym do tej pory rondzie Dmowskiego ruch zmniejszył się o co najmniej 30 procent. Szczegóły w artykule poniżej.

Pusto wszędzie, głucho wszędzie...

Z powodu pandemii komunikacja miejska jest opustoszała. Nawet w godzinach szczytu w jednym pojeździe jeździ po kilkanaście, a nawet kilka osób. W przypadku autobusów pierwsze spadki pasażerów widoczne były jeszcze przed zamknięciem szkół, czyli 10 i 11 marca, natomiast w kolejnych dniach spadek rósł - począwszy od czwartku, 12 marca, kiedy to liczba pasażerów wynosiła 64 proc. średniej z poprzednich dwóch tygodni. W piątek było to 52,5 proc. średniej z poprzednich dwóch tygodni. Najmniej pasażerów widać jednak w metrze. Podziemna kolej ''nie wozi już pasażerów, a po prostu powietrze'' - twierdzą ironicznie internauci.

- Już w poniedziałek, 9 marca, odnotowaliśmy o 60 tys. mniej wejść niż jeszcze tydzień wcześniej, natomiast w czwartek, 12 marca, czyli w pierwszy dzień zamkniętych szkół, do metra weszło o połowę mniej osób niż tydzień wcześniej - powiedział Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM, w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl.

W piątek, 28 lutego, zanotowano 504,5 tys. pasażerów na I linii i 188,4 tys. osób na II linii. Z kolei w piątek, 13 marca, liczby te spadły do 189,9 tys. na I linii oraz 62,3 tys. na II linii. W poniedziałek, 16 marca, było to już zaledwie 104,4 tys. podróżnych na I linii oraz 38,4 tys. na II linii.

Zobaczcie też:

Puste ulice w godzinach szczytu. Warszawiacy chronią się prz...

Sobotnie rozkłady jazdy

Mimo tak niewielkiej liczby podróżnych, metro, tramwaje i autobusy kursowały do tej pory według swoich podstawowych rozkładów jazdy. Od poniedziałku, 16 marca, zawieszone zostało jedynie kursowanie autobusów linii szkolnych, czyli linii 304, 323, 332, 379 oraz 114. Teraz ma się to zmienić. Od poniedziałku, 23 marca, pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego będą kursowały według sobotnich rozkładów jazdy, zasilone o dodatkowe pojazdy. W godzinach komunikacyjnego szczytu na trasy najważniejszych linii autobusowych i tramwajowych wyjadą dodatkowe autobusy. Te linie to: 2, 24, 26, 31, 109, 122, 132, 138, 145, 150, 155, 162, 167, 182, 189, 190, 504, 507, 517, 520, 523, 527, 709, 710, 719, 723, 739, 743. Dodatkowo uruchomione zostaną linie: 317, 326, 340, 345, 401, 402, 412, 414.

Metro będzie kursowało z częstotliwością sobotnią, z dodatkowymi pociągami w godzinach szczytu.

Warto wspomnieć, że jeśli macie ważną kartę miejską, ale zostajecie w domu i nie zamierzcie podróżować nigdzie komunikacją publiczną, możecie zawiesić swój bilet okresowy. W jaki sposób to zrobić? Sprawdźcie TUTAJ.

Tysiące samochodów mniej

To, jak pandemia zmieniła ruch w Warszawie, widać również na przykładzie ronda Dmowskiego. Drogowcy poinformowali, że po wprowadzeniu obostrzeń związanych z koronawirusem ruch na każdym wlocie ronda zmniejszył się o co najmniej 30%. Obrazuje to poniższy wykres.

rondo Dmowskiego
Fot. Zarząd Dróg Miejskich

Na wykresie zostały zestawione dane z czterech poniedziałków:

  • 30 grudnia zeszłego roku
  • 17 lutego - w Warszawie trwały w tym czasie ferie zimowe
  • 24 lutego - po feriach
  • 16 marca

Z udostępnionych danych wynika, że w ferie spadek przejazdów przez centralny punkt Warszawy wynosił ok. 10 proc., obecnie przez rondo przejeżdża około 1/3 samochodów mniej. Na wlocie zachodnim w święta pojawiło się 24,4 tys. samochodów, w ferie o 400 więcej, po feriach ponad 25 tys., a w 16 marca tylko 16,6 tys. Przez wlot południowy w święta przejechało 13,4 tys. samochodów, w ferie niecałe 13 tys., po feriach 14 tys., a w ostatni poniedziałek - 9 tys.

Z kolei 30 grudnia przez wlot północny przejechało 20,8 tys. kierowców, a wschodni - 25,7 tys. W ferie na wlocie północnym pojawiło się ich prawie tysiąc mniej, natomiast na wschodnim 700 mniej. Po feriach drogowcy naliczyli ponad 21 tys. samochodów na wlocie północnym i 27,7 tys. na wschodnim.

- Dane przekazujemy do odpowiednich jednostek m.st. Warszawy. Mogą pomóc one w podejmowaniu dalszych decyzji związanych z pandemią - poinformował Mikołaj Pieńkos, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.

Od poniedziałku, 23 marca, Warszawski Transport Publiczny będzie kursował według sobotnich rozkładów jazdy, zasilone o dodatkowe pojazdy. W godzinach komunikacyjnego szczytu, na trasy najważniejszych linii autobusowych i tramwajowych wyjadą dodatkowe autobusy. Te linie to: 2, 24, 26, 31, 109, 122, 132, 138, 145, 150, 155, 162, 167, 182, 189, 190, 504, 507, 517, 520, 523, 527, 709, 710, 719, 723, 739, 743. Dodatkowo uruchomione zostaną linie: 317, 326, 340, 345, 401, 402, 412, 414.

Metro będzie kursowało z częstotliwością sobotnią, z dodatkowymi pociągami w godzinach szczytu.

Zobaczcie też:

Warszawa jak po apokalipsie. Przerażający widok pustego mias...

Zobaczcie też:

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto