Ecosorting – Kontrola segregacji odpadów na poziomie lokalu sposobem na uniknięcie kary dla całej spółdzielni mieszkaniowej

Materiał informacyjny Ecosorting
Jeden lokal nieprzestrzegający zasad segregacji odpadów – tyle wystarczy, by cała spółdzielnia mieszkaniowa została objęta obowiązkiem zapłaty kary pieniężnej. Sprawdź, jakie obowiązki ciążą na spółdzielni mieszkaniowej w związku z gospodarowaniem odpadami i jak uniknąć dotkliwych konsekwencji, korzystając z inteligentnych rozwiązań.

Obowiązki spółdzielni mieszkaniowej związane z odpadami

Gospodarowanie odpadami komunalnymi to złożony proces, w którym udział bierze wiele jednostek organizacyjnych. Spółdzielnie mieszkaniowe, firmy wywożące odpady komunalne, samorządy, wspólnoty mieszkaniowe i właściciele nieruchomości – każda ze stron ma swoje obowiązki i cele oraz jest zobowiązana aktami prawnymi lub rozporządzeniami do utrzymywania odpowiedniego poziomu gospodarki odpadami komunalnymi.

Przyjrzyjmy się bliżej jednostce, jaką w tym procesie jest spółdzielnia mieszkaniowa. Do jej głównych obowiązków w tym zakresie należy zapewnienie miejsca do składowania odpadów oraz ich wywozu.

Zgodnie z obowiązującymi rozporządzeniami za prawidłowe gospodarowanie odpadami uznajemy postępowanie z odpadami w sposób, który pozwala osiągnąć określone przepisami prawa poziomy recyklingu, przygotowania odpadów do ponownego użycia oraz odzysku innymi sposobami, a także ograniczania przekazywanej do składowania masy odpadów komunalnych, które ulegają biodegradacji.

Z uwagi na złożoność tego procesu i wynikające z tego wyzwania niezwykle istotne jest stworzenie właściwego systemu postępowania z odpadami komunalnymi oraz korzystanie z nowoczesnych rozwiązań optymalizujących ten proces.

Brak prawidłowego gospodarowania odpadami oznacza nie tylko pogłębianie się problemu zanieczyszczenia planety. Konsekwencje dotykają również danej społeczności – np. członków wspólnot czy spółdzielni mieszkaniowej.

Organy kontrolne i kary za niewłaściwe gospodarowanie odpadami

Co jeśli spółdzielnia mieszkaniowa nie przejdzie pozytywnie kontroli? Taka sytuacja niesie za sobą poważne konsekwencje na wielu poziomach.

Po pierwsze, oznacza to, że firmy zajmujące się odbiorem odpadów komunalnych zbierają odpady niskiej jakości, które w większości nie nadają się do dalszego przetworzenia.

Po drugie, cierpi na tym cała spółdzielnia czy też wspólnota mieszkaniowa. Kiedy upomnienia nie przynoszą rezultatów, następuje nałożenie kary finansowej na spółdzielnię za brak przestrzegania obowiązku segregacji. Przykłady takich kar można znaleźć w miastach, takich jak Radom, Bydgoszcz czy Gdańsk, gdzie na właścicieli lokali zostały nałożone sankcje finansowe. Co istotne, kara nie jest jednorazowa i może być nakładana wielokrotnie, jeśli właściciele nie dostosują się do obowiązku segregacji.

Polskie przepisy pozwalają na nałożenie na spółdzielnię czy wspólnotę mieszkaniową kary finansowej wynoszącej nawet czterokrotność miesięcznych opłat. To oznacza, że wszyscy właściciele ponoszą konsekwencje za działania jednej osoby lub grupy, co zwiększa presję na przestrzeganie zasad segregacji odpadów.

Nowoczesne rozwiązania dla wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych do Ecosorting

Wzrost świadomości ludzi w zakresie konieczności prawidłowej segregacji odpadów jest kluczowy, jednak istnieje również szereg innych kroków, które warto podjąć, by stworzyć działający system gospodarowania odpadami.

Jednym z nich jest skorzystanie z dobrodziejstw technologii. Oferowany przez Ecosortingsystem kontroli i wspierania segregacji odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych może w znaczącym stopniu usprawnić proces gospodarowania odpadami w spółdzielniach i wspólnotach mieszkaniowych.

Zadaniem systemu jest nie tylko ułatwienie segregacji odpadów, ale także uniknięcie płacenia kar finansowych. Dzięki niemu spółdzielnia nie tylko skuteczniej dba o środowisko, ale też o własny budżet.

Na czym polega system Ecosorting?

System Ecosorting został stworzony z myślą o maksymalnej optymalizacji procesu segregowania odpadów na poziomie lokalu, która umożliwi spółdzielniom mieszkaniowym osiąganie wysokich, wymaganych wskaźników recyklingu.

W ramach systemu spółdzielnia otrzyma dyspenser do wydawania workówz nadrukowanym kodem QR, przy czym każdy z kodów jest unikalny i jednorazowy. Co istotne, dyspenser przekazywany jest nieodpłatnie jednostce organizacyjnej.

Każde gospodarstwo domowe otrzyma również plastikową kartę RFID, która identyfikuje jego adres. Właściciele lokali, nabywając worki w dyspenserze, muszą posługiwać się plastikową kartą, dzięki której w systemie automatycznie nastąpi przypisanie karty (adresu gospodarstwa) do kodu QR danej rolki.

Dzięki temu spółdzielnie mieszkaniowe mogą uniknąć odpowiedzialności zbiorowej za nieprawidłową segregację śmieci przez właścicieli lokali. Kary w takim wypadku będą ponosili właściciele lokalów, które nie przestrzegają zasad segregacji. Dodatkowo system umożliwia osiąganie wymaganych wskaźników recyklingu, nie generując jednocześnie dodatkowych kosztów dla spółdzielni za wynajem automatu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto