Jakie były najważniejsze wydarzenia i trendy jedzeniowe według Polaków w 2023 r.?

Materiał informacyjny Glovo
Ponad 20% Polaków uznało, że jednym z najważniejszych wydarzeń jedzeniowych w 2023 roku była debata dotycząca żywności produkowanej z owadów - wynika z badania przeprowadzonego przez Glovo w ramach raportu Glovo Delivered 2023. Mieszkańcy Polski podchodzą jednak bardzo poważnie do kwestii żywności - za najważniejsze uznali zakaz sprzedaży napojów energetycznych osobom poniżej 18. roku życia (37%) czy utrzymanie 0% VAT na żywność (32%). W przypadku ulubionych kuchni, Polacy są coraz większymi fanami potraw wegetariańskich oraz azjatyckich.

Dzięki badaniu „Glovo Delivered 2023" możemy poznać, jakie zdaniem mieszkańców Polski były najważniejsze wydarzenia związane z jedzeniem w 2023 r., a także preferencje jedzeniowe Polaków i najciekawsze dane związane z zamawianiem jedzenia oraz innych produktów.

  • Polacy uznali zakaz sprzedaży napojów energetycznych osobom poniżej 18. roku życia za najważniejsze wydarzenie 2023 r. (37% wskazań). Bardzo ważne było także utrzymanie 0% VAT na żywność (32%) czy znaczący wzrost cen w restauracjach (25,5%)
  • Co piąty mieszkaniec Polski (22,3%) wskazał, że najważniejsza była dyskusja dotycząca żywności produkowanej z owadów, a 24% wskazało wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce.
  • Tylko 7% badanych wskazało rekordowy sukces polskich restauracji - 3 gwiazdki Michelin
  • To był zdecydowanie rok kuchni wegetariańskiej w Polsce - o 106% wzrosła liczba dostarczonych produktów w tej kategorii w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Równie szybko rośnie popularność kuchni azjatyckiej (70% wzrost)
  • Wartość największego pojedynczego zamówienia wyniosła 38 000 zł
  • 1061 – tyle zamówień wpłynęło w ciągu 2023 roku z jednego konta
  • Liczba roku to 77 000 zł – tyle zapłacił w ciągu roku jeden z użytkowników za 981 zamówień łącznie
  • Najczęściej zamawiane potrawy to pad thai, cheeseburger i pizza margarita
  • Wzrost popularności dostaw zakupów ze sklepów z erotycznymi gadżetami: najdroższe pojedyncze zamówienie w Glovo Polska przekroczyło wartość 6 000 zł, a najczęściej zamawiane produkty to miękkie tampony, stymulator Pingwin oraz nielateksowe prezerwatywy

Dieta wegetariańska wciąż na topie

Glovo już w styczniu tego roku przewidywało, że w ciągu nadchodzących 12 miesięcy kluczowymi trendami będą m.in. potrawy wegetariańskie. I były to trafne przewidywania: wyniki przeprowadzonych analiz na podstawie zamówień użytkowników aplikacji w 2023 roku pokazały, że liczba dostarczonych produktów w tej kategorii dynamicznie wzrosła o 106%. Co ciekawe, najbardziej popularnymi daniami zamawianymi przez wegetarian były bezmięsne opcje pad thai, pad udon i ryż smażony, czyli potrawy kuchni azjatyckiej.

Wygląda na to, że dieta wegetariańska nie jest jedynie chwilowym trendem i konsekwentnie wpisuje się w mentalność Polaków. Ma na to wpływ rozwijająca się świadomość zdrowotna współczesnego społeczeństwa - coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z diety bezmięsnej, związanych z obniżeniem ryzyka chorób serca, otyłości oraz niektórych rodzajów nowotworów. Nie bez znaczenia pozostają aspekty etyczne związane z produkcją żywności czy troska o dobrostan zwierząt, a także rosnąca świadomość ekologiczna.

Najważniejsze wydarzenia 2023 roku w Polsce okiem użytkowników aplikacji Glovo

W lipcu 2023 roku Sejm uchwalił nowelizację ustawy, wprowadzając zakaz sprzedaży napojów energetycznych z kofeiną i tauryną osobom niepełnoletnim w placówkach oświaty oraz automatach. Decyzja ta miała na celu ochronę zdrowia dzieci, które są bardziej podatne na szkodliwe skutki spożycia tych napojów. Dodatkowo, wprowadzono zakaz reklamy i promocji tych produktów. To wydarzenie zostało uznane przez 37% Polaków za najważniejsze w roku 2023, stanowiąc kluczowy krok w trosce o zdrowie młodego pokolenia.

Równie ważnym wydarzeniem było dla nas utrzymanie 0% VAT na żywność (32% badanych), z kolei 25,5% Polaków za ważne wydarzenie uznało znaczący wzrost cen w restauracjach (25,5%)

Co piąty mieszkaniec Polski (22,3%) wskazał, że najważniejsza była dyskusja dotycząca żywności produkowanej z owadów, a 24% wskazało wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce.

Wzrost popularności nowych kategorii zakupów z dostawą do domu

Antycypując trendy na bieżący rok, Glovo przewidziało również dynamiczny rozwój popularności nowych kategorii zakupów z dostawą do domu. I chociaż według badania zdecydowana większość Polaków w 2023 roku zamawiała poprzez aplikację dania z restauracji (80%) oraz zakupy spożywcze (39%), to sporą popularnością cieszyły się produkty w innych kategoriach. Jak wynika z badania, 25% Polaków zamawiała z ekspresową dostawą do domu odzież i buty, a kwiaty i kosmetyki ponad 20% z nas.

Warto też odnotować rosnącą popularność dostaw zakupów ze sklepów z erotycznymi gadżetami. Z badania deklaratywnego dla Glovo wynika, że już 5% Polaków zamawia gadżety erotyczne online. Przy czym, mówimy tutaj o dostawach ekspresowych jeszcze tego samego dnia, a nie klasycznym e-commerce z dostawą w ciągu kilku dni. Co ciekawe, użytkownicy Glovo najczęściej składają zamówienia z ekspresową dostawą z tego rodzaju sklepów, w weekend. Najdroższe pojedyncze zamówienie opiewało na kwotę ponad 6000 zł. A do najczęściej zamawianych produktów należą miękkie tampony, stymulator Pingwin oraz nielateksowe prezerwatywy.

Czy dostawy z tego rodzaju sklepów w 2024 roku wzrosną równie dynamicznie, co dostawy potraw wegetariańskich, dowiemy się za rok.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto