Temat znoszenia barier architektonicznych wraca na nasze łamy jak bumerang. Ci, których on bezpośrednio dotyczy, wciąż mają problemy z przemieszczaniem się po mieście.- Praktycznie na każdym przejściu mam problem - twierdzi 63-letni Antoni Skoczylas, który po wylewie jeździ na wózku elektrycznym. - W całym mieście brakuje zjazdów i podjazdów! Wstrząsy na wysokich krawężnikach źle działają na mój chory kręgosłup, biodra i nogi. Niszczy się też wózek. Mam już drugi, bo w poprzednim popękały felgi. Gdy coś się uszkodzi, trzeba jechać do warsztatu i płacić, a emeryturki mam 1100 zł.Pan Antoni uważa, że Stargard nie jest przyjazny niepełnosprawnym.- Miasto jest niedostosowane do wózków, jeździ się bardzo ciężko - mówi. - Może na papierkach jest dobrze, ale w praktyce nie. Publiczne pieniądze powinny być wydawane z głową!Za obniżone krawężniki, podjazdy, odpowiadają m.in. prywatni właściciele inwestycji, ich zarządcy (np. spółdzielnie mieszkaniowe), czy zarządcy dróg. Co oni na to?- Uwagi tego pana są słuszne i zasadne - przyznaje Ryszard Hadryś, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Stargardzie. - Potwierdzam, że niestety w mieście jest dużo takich miejsc. Zwłaszcza przy skrzyżowaniach jest kłopot z przejazdem wózkiem inwalidzkim, czy dziecięcym. To problem praktycznie wszystkich zarządów dróg. Na pewno przy każdej przebudowie chodnika będziemy uwzględniać potrzeby osób poruszających się na wózkach, do czego zobowiązuje nas prawo budowlane. Chcielibyśmy to zrobić kompleksowo, nie czekając na przebudowy, ale ograniczają nas finanse.Jeżeli chodzi o wjazd wózkiem do obiektu, podjazdów pozbawiony jest np. zrewitalizowany budynek po byłej przychodni na ul. Słowackiego. Podjazdu nie mają też schody nowego budynku mieszkalnego przy ul. Piłsudskiego 23, w którym działają punkty handlowe.- Wystąpiliśmy z pismem do spółdzielni Nadzieja o wykonanie tam zjazdu - mówi Grzegorz Chudzik, inżynier miasta. - Inwestorom powinno zależeć, by wszyscy mieli dostęp do obiektu. Jeżeli zaś inwestor zwraca się z prośbą, by wykonać podjazd w miejskim pasie drogowym, staramy się to robić. Na przykład w projekcie nie było podjazdu do sklepu mięsnego na ulicy Grodzkiej i wykonaliśmy go. Wygodne podjazdy powstały także przy zagospodarowaniu skweru Jana Pawła II i wyżej, na alei Słowiczej. Podjazdy dla wózków będą także przy remontowanej Bastei. Przy inwestycjach miejskich wymagam od współpracowników, by były rozwiązania umożliwiające dostęp osobom niepełnosprawnym.Inżynier także przyznaje, że barier jest jeszcze sporo.- W kolejce czekają przejścia dla pieszych - mówi Grzegorz Chudzik. - Będziemy starali się robić to sukcesywnie. Na to potrzeba czasu, i oczywiście pieniędzy.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody