Modernizacja obejmuje 45 istniejących sygnalizacji oraz montaż 7 nowych. Sygnalizacje zaplanowano na rondach: Jagiellonów (tylko światło żółte pulsujące), Kujawskim i Wielkopolskim. Poza tym światła ułatwią pieszym przekraczanie ul. Wyszyńskiego (na wysokości Zamenhoffa) i Jagiellońskiej (na wysokości Wyczółkowskiego). Także skrzyżowania ul. Solskiego z Leszczyńskiego i Solskiego zostaną wyposażone w sygnalizatory.
W ramach projektu ITS na bydgoskich ulicach zainstalowanych zostanie w sumie 90 kamer, 180 tablic dynamicznej informacji przystankowej, 26 tablic informacji parkingowej. 80 pociągów tramwajowych zostanie wyposażonych w radiowe nadajniki priorytetu. Oznacza to, że tramwaje zbliżające się do skrzyżowań będą krócej czekały na zielone światło. W ten sposób komunikacja szynowa stanie się bardziej konkurencyjnym środkiem poruszania się po Bydgoszczy. Warto też dodać, że ponadto zostaną ustawione 32 tablice zmiennej treści typu VMS obrazujące on-line warunki ruchu na głównych arteriach obszaru objętego systemem. W mieście zlokalizowanych będzie też 20 infokiosków z funkcją biletomatu. Powstanie też centrum sterowania i nadzoru ruchu.
Wykonawcą inwestycji jest firma „Sprint”. Zakończyło się już projektowanie systemu. Teraz rozpoczęły się pierwsze prace w terenie. Trwa układanie niezbędnych instalacji pod ziemnych. Prace trwają między innymi wokół ronda Kujawskiego. W ubiegłym roku zainstalowano także 101 parkomatów w strefie A jako elementy podsystemu informacji parkingowej, zainstalowano trzy zestawy automatyki rozjazdowej torowisk.
System ITS obejmuje swoim zasięgiem Śródmieście miasta z odcinkiem ul. Fordońskiej. Obszar ten ograniczony jest ulicami: Kamienna – Artyleryjska – Zygmunta Augusta, Dworcowa – Królowej Jadwigi – Marszałka Focha – Kruszwicka – Szubińska, Piękna – Solskiego – Wojska Polskiego, Ujejskiego – Jana Pawła II – most Pomorski – Wyszyńskiego oraz odcinkiem ul. Fordońskiej od ronda Fordońskiego do ul. Wyścigowej (w kierunku planowanej nowej linii tramwajowej do Fordonu).
Bydgoski System ITS jest jednym z pierwszych w kraju tego typu zadań inwestycyjnych, w którym zastosowano zarówno elementy usprawniające transport publiczny, jak i poprawiający warunki ruchu kołowego na skrzyżowaniach, poprawiający wykorzystanie miejsc parkingowych na terenie Śródmieścia, elementy naprowadzające kierowców na trasy alternatywne, elementy informujące użytkowników o warunkach ruchu czy też informujący o warunkach pogodowych oraz funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej w obszarze Śródmieścia.
Projekt w całości kosztuje 53,87 mln zł w tym 85 proc. stanowi dofinansowanie Unii Europejskiej (45,789 mln zł), a 15 proc. to udział miasta Bydgoszczy (8,08 mln zł)
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?