Koleje Mazowieckie zyskają kolejnych 16 dwuczłonowych, elektrycznych pociągów. Jak zapowiada, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, będą to EZT-y typu 61WE model REGIO 160. Koszt tej inwestycji to ponad 458,5 mln zł. Samorząd ubiega się o środki w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).
- Przedsięwzięcie jest częścią programu inwestycyjnego województwa mazowieckiego, w ramach którego zakupimy łącznie 22 pojazdy. Dzisiejsza umowa dotyczy dostawy 16 pojazdów, ich serwisowania i szkolenia personelu. Dzięki takim inwestycjom nasza spółka będzie mogła dalej dynamicznie się rozwijać – podkreślił marszałek Adam Struzik.
"Większy komfort i krótszy czas podróży"
Nowe pojazdy mają przede wszystkim zwiększyć komfort podróży, a także skrócić czas przejazdu na najbardziej obciążonych odcinkach łączących aglomerację warszawską z pozostałymi obszarami województwa mazowieckiego, łódzkiego, lubelskiego i świętokrzyskiego.
Nowe połączenia
Samorząd województwa ogłosił także, na jakich trasach pasażerowie mogą spodziewać się nowych składów. Zakupione od firmy PESA pojazdy pojawią się na tzw. liniach radomskich: Radom–Drzewica, Radom-Dęblin, Radom-Skarżysko-Kamienna, Radom-Warka-Warszawa, a także na planowanym do realizacji w ramach Programu Kolej Plus połączeniu Dobieszyn-Kozienice.
Jak zaznacza wicemarszałek Rafał Rajkowski, samorząd województwa chce zapewnić mieszkańcom subregionu radomskiego lepszy i szybszy dojazd do Radomia i Warszawy.
- To kolejny krok samorządu województwa do usprawnienia komunikacji kolejowej w regionie i przywrócenia kolei w Kozienicach. Przypomnę, że dofinansujemy budowę 23,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej Kozienice–Dobieszyn. Przeznaczyliśmy na to 45 mln zł, czyli praktycznie cały wkład własny do projektu zakwalifikowanego do Programu Kolej Plus. Już na początku grudnia podpisaliśmy umowę w tej sprawie. W najbliższych latach powstanie w Radomiu nowa baza utrzymaniowo-naprawcza Kolei Mazowieckich, w której będą także serwisowane zamówione pojazdy - podał.
Składy będą mogły w przyszłości obsługiwać też połączenia: Warszawa-Małkinia-Ostrów Mazowiecka, Siedlce-Sokołów Podlaski, Siedlce-Łuków.
Radna województwa mazowieckiego Anna Brzezińska, zwróciła uwagę, że to inwestycja potrzebna i oczekiwana przez mieszkańców.
-Powiększenie parku taborowego umożliwi uruchomienie nowych połączeń na odcinkach, na których obecnie nie kursują pociągi pasażerskie. Nowe pojazdy będą obsługiwać połączenia planowane do realizacji w ramach projektów Kolej Plus, czyli linie do Kozienic, Ostrowi Mazowieckiej i Sokołowa Podlaskiego - wskazała radna.
Zgodnie z umową, zamówione pojazdy dostarczy bydgoska firma PESA. Koleje Mazowieckie otrzymają nowe składy najpóźniej w 2026 roku.
- Kończący się rok był również bardzo udany. Zakończyliśmy realizację rekordowego w historii polskiej kolei zamówienia na dostawę 61 EZT FLIRT ER160, podpisaliśmy umowę na budowę nowoczesnego zaplecza w Radomiu, a teraz spotykamy się na podpisaniu umowy na zakup 16 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Cieszę się, że spółka, pierwszy samorządowy przewoźnik kolejowy, obecnie już z prawie 20-letnim doświadczeniem, dynamicznie się rozwija i wciąż inwestuje w nowe projekty, realizując tym samym kolejne cele. Jest to możliwe dzięki wsparciu samorządu województwa mazowieckiego oraz środków unijnych – przyznał prezes zarządu Kolei Mazowieckich Robert Stępień.
Jak podaje samorząd województwa, tylko w zeszłym roku, z usług przewozowych Kolei Mazowieckich skorzystało ponad 59 mln pasażerów, czyli o 12 mln więcej niż w 2021 roku.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?