Niskopodłogowe autobusy znikają z Warszawy. To koniec prawie 20-letniej epoki

RedakcjaZaktualizowano 
Niskopodłogowe autobusy znikają z Warszawy. To koniec prawie 20-letniej epoki
Niskopodłogowe autobusy znikają z Warszawy. To koniec prawie 20-letniej epoki Szymon Starnawski
Niskopodłogowe autobusy, a dokładniej model Solaris Urbino 15 wprowadzony do Warszawy w 2000 roku, do końca 2019 roku zniknie ze stołecznych ulic. To inwestycja miasta w bardziej nowoczesne i ekologiczne rozwiązania.

Pierwszy niskopodłogowy autobus wyjechał na ulice Warszawy w 1994 roku. Był nim Neoplan N4020. Zaczął kursować w listopadzie 1994 roku na linii 175, docierającej na lotnisko. Rok później pojawiły się dwa niskopodłogowe Ikarusy 411. Przez dwa lata obsługiwały linię 700 spod Dworca Centralnego do Konstancina-Jeziorny. Później w stolicy pojawiły się Jelcze M121M, które wyjechały na ulice Warszawy w styczniu 1997 roku. W tym roku także po raz pierwszy autobusy niskopodłogowe zostały oznaczone w rozkładach jazdy.

Solaris Urbino 15 pojawił się w stolicy w 2000 roku i jak na tamte czasy charakteryzował się nowoczesnym designem i genialnymi rozwiązaniami. M.in. falowaną szybą, która zwiększała widoczność kierowcy czy brakiem schodów i jednakowym poziomem we wszystkich drzwiach. Niestety ze względu na brak przegubu ciężko się nim manewrowało.

Warszawiacy nazywali je "deskorolkami", ze względu na 15-metrową długość, "saunami" - ze względu na temperaturę, jaka utrzymywała się w nich latem czy "jamnikami"

Idzie nowe

Miasto sukcesywnie wymienia warszawskie autobusy. Rezygnacja z pierwszych niskopodłogowców to krok ku ekologicznej polityce. W lutym 2019 roku zakupiliśmy bowiem kolejne Solarisy - elektryczne i nowoczesne. Zakup jest częścią szerszej strategii miasta, która zakłada wymianę wszystkich pojazdów komunikacji miejskiej o spalinowych silnikach na pojazdy elektryczne.

– Inwestujemy w ekologiczny i zeroemisyjny transport publiczny. Obok budowy kolejnych tras tramwajowych i nowych linii metra, sukcesywnie będziemy wymieniać tabor autobusowy. Będą to wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną. Kupując te elektrobusy myślimy o komforcie warszawianek i warszawiaków, i o środowisku – mówił Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy.

Obecnie w Warszawie jeździ jedynie 30 pojazdów elektrycznych – 20 od Solarisa i 10 od Ursus Busa. W ramach osobnej umowy mają powstać w Warszawie także stacje do ładowania autobusów.

Dni Transportu Publicznego 2018 - wielkie święto komunikacji...

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3