Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa Kia Cee'd. Przestronny, sportowy hatchback. Test MM-kowicza

maciej-kubryn
maciej-kubryn
Nowa skrzynia biegów, lepszy wygląd, spore spalanie w mieście. Tak prezentuje się druga generacja koreańskiego auta.

Stylistyka

Nowy Cee’d jest dłuższy i niższy od poprzednika. Pomimo całkowicie nowej płyty podłogowej, nowy Cee’d utrzymuje niezmieniony, najdłuższy w segmencie C rozstaw osi wynoszący 2650 mm.

Bryła Kii Cee’d jest zdecydowanie bardziej dynamiczna, agresywna i nowoczesna od swojego poprzednika. Nowocześniej wyprofilowana linia nadwozia pozwoliła na zmniejszenie oporu powietrza, co daje wyraźne korzyści w czasie podróżowania.

Wnętrze i wyposażenie

Podstawowe i pomocnicze elementy sterowania zgrupowane są w sposób ułatwiający intuicyjną obsługę przez kierowcę.

W zależności od wersji wyposażenie obejmuje m.in. ekran TFT sterowania systemami samochodu, dwustrefową klimatyzację automatyczną, elektrycznie ustawiany fotel kierowcy oraz elektrycznie sterowane, pełnowymiarowe panoramiczne okno dachowe. Dostępne będą również światła do jazdy dziennej LED, statyczne lampy doświetlenia zakrętów oraz zaawansowane reflektory Bi-ksenonowe (HID) z funkcją doświetlania skrętu światłem mijania.

Parkowanie nowym cee’dem ułatwia Smart Parking Assist System, wyposażony w czujniki przednie, boczne i tylne oraz wspomaganą komputerowo automatykę kierowania do równoległego parkowania pojazdu.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanej przeze mnie Kii Cee’d znalazło się miejsce dla benzynowej jednostki napędowej o pojemności 1.6 litra generującego moc 135 koni mechanicznych i osiągającą maksymalny moment obrotowy 164 Nm, co jak na samochód z silnikiem wolnossącym jest wynikiem satysfakcjonującym.

Na początku postanowiłem przetestować samochód w warunkach miejskich gdzie okazał się on dynamiczny i cichy, a średnie zużycie paliwa w cyklu miejskim oscylowało w granicach 8.0 litrów. Wyjeżdżając na trasę postanowiłem zmienić układ przeniesienia napędu oraz układ kierowniczy w tryb sportowy, który oferuje bardziej precyzyjne kierowanie i daje sporo przyjemności z jazdy. Tak było faktycznie, kierowanie w trybie sportowym jest zdecydowanie bardziej precyzyjne i komfortowe niż w pozostałych trybach, silnik wchodził na wysokie obroty zapewniając maksymalną moc i maksymalny moment obrotowy, dzięki czemu wyprzedzanie nie było problemem. Trzeba tutaj jednak zaznaczyć, że długotrwała jazda na trybie sportowym nie wpłynie pozytywnie na komfort podróżowania, gdyż wchodząc na wyższe obroty we wnętrzu samochodu jest niemiłosiernie głośno.

W parze z tym silnikiem dostępna jest nowoczesna sześciostopniowa dwusprzęgłowa zautomatyzowana skrzynia DCT. W porównaniu do stosowanych wcześniej konwencjonalnych skrzyń biegów, DCT pozwala na zauważalne zmniejszenie zużycia paliwa i związaną z nim emisję CO2. Jeśli chodzi o samo działanie skrzyni biegów to jak na pierwszą taką skrzynię stworzoną przez koreański koncern jest całkiem dobre. O dziwo zmiana biegów za pomocą łopatek jest bardzo szybka. Nieco gorzej wygląda redukcja biegów i wydaje się, że to właśnie największa bolączka DCT.

Ponadto dość dużym minusem Kii Cee’d wyposażonej w automatyczną skrzynię biegów jest dużo gorsze przyspieszenie do setki niż w skrzyni manualnej gdzie różnica wynosi prawie sekundę. Na pochwałę zasługuje natomiast elastyczność, która w skrzyniach dwusprzęgłowych jest zdecydowanie lepsza niż w tradycyjnych skrzyniach biegów.

Czy DCT ma szansę konkurować z dobrze znaną niemiecką skrzynią DSG? Z pewnością przed Koreańczykami jeszcze mnóstwo pracy, zwłaszcza związanej z lepszą redukcją biegów oraz ruszaniem samochodu, ale z drugiej strony elektrycznie sterowanie pracą skrzyni daje lepsze efekty, dlatego też wydaje mi się, że jak na debiut, DCT sprawia dobre wrażenie.

Jeśli chodzi o właściwości jezdne nowej Kii Cee’d to również tutaj konstruktorzy spisali się bardzo dobrze. Zawieszenie zostało zestrojone dość sztywno, dlatego też szybsza jazda w zakrętach nie jest wyzwaniem dla Cee’d, jednakże komfort podróżowania nieco się pogarsza kiedy samochód jest dość mocno załadowany.

Podsumowanie

Nowa Kia Cee’d jest samochodem bardziej dojrzałym od swojego poprzednika. Łączy w sobie przestronność i funkcjonalność z cechami sportowego hatchbacka. Ponadto druga generacja tego auta jest bardziej zaawansowana technologicznie i stylistycznie, dzięki czemu swoim wyglądem przypomina klasę premium.

Kia Cee'd - dane techniczne:

Nadwozie: pięciodrzwiowe
Silnik: benzynowy, R4, 16V, pojemność 1591 ccm
Moc i moment obrotowy: 135 KM przy 6300 obr./min; 164 Nm przy 4850 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 6-stopniowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 10,8 s
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 8,0/5,7/6,4 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4310/1470/1780 mm
Masa i poj. bagażnika: 1397 kg, 380 l
Cena testowanego modelu: 99 890 zł




Depeche Mode w WarszawieRammstein w Warszawie 2013
Lana Del Ray w Warszawie
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nowa Kia Cee'd. Przestronny, sportowy hatchback. Test MM-kowicza - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto