Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe pociągi Kolei Mazowieckich już na torach. "Największy w historii zakup". Chodzi o ponad 2 mld zł

Alicja Glinianowicz
Alicja Glinianowicz
Wideo
od 16 lat
Koleje Mazowieckie poinformowały, że 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych jest już na torach. Jest to rekordowe w skali kraju zamówienie. Zakup kosztował ponad 2 mld zł.

- To nowoczesne i wygodne pociągi. Współpraca i realizacja kontraktu, mimo że przypadła na trudny okres pandemii oraz wojny w Ukrainie przebiegała bardzo sprawnie i bez opóźnień – podkreślił marszałek Adam Struzik.

Wszystkie zamówione pojazdy wyjechały już na tory, składy wożą pasażerów na pięciu trasach:

  • Warszawa – Działdowo,
  • Sochaczew – Warszawa – Celestynów z możliwością obsługi stacji Warszawa Rembertów – Zielonka, Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki,
  • Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa – Nasielsk oraz
  • Warszawa – Tłuszcz.

Zamówienie za ponad 2 mld zł

Wartość zamówienia to ponad 2 mld zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniosło niemal 717 mln zł, a dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020 – 96 mln zł.

- Obecnie na większości linii obsługiwanych przez Koleje Mazowieckie kursują już nowe lub zmodernizowane pociągi. Samorząd Mazowsza finansuje inwestycje Kolei Mazowieckich, aby pasażerowie mogli podróżować bezpieczne i komfortowo – zaznacza przewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego Ludwik Rakowski.

Rekordowe zamówienie

Przypomnijmy, że spółka Koleje Mazowieckie ogłosiła przetarg na zakup aż 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z usługą ich 18-letniego utrzymania jeszcze w 2017 roku. Było to największe dotychczas zamówienie na pojazdy szynowe na polskim rynku.

W styczniu 2018 roku została podpisana umowa z wyłonionym wykonawcą – spółką Stadler Polska.

Wliczając jednostki dostarczone przez Stadlera w 2008 roku, w parku taborowym Kolei Mazowieckich jest obecnie 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT produkcji Stadlera, które są nowoczesną wizytówką przewoźnika.
Wszystkie pojazdy zostały wyprodukowane w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach.

- Komfort i bezpieczeństwo są dla nas najważniejsze. Stąd kolejne inwestycje w tabor Kolei Mazowieckich. Firma Stadler to nasz sprawdzony kontrahent, z którym współpracujemy od lat. Warto wspomnieć, że aby zrealizować zawartą z nami umowę firma uruchomiła w Siedlcach zakład produkcyjny – skomentował wicemarszałek Wiesław Raboszuk, zaznaczając że nowe pociągi to przede wszystkim lepsza jakość podróżowania dla pasażerów.

Jak podkreślił Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska, pomimo licznych przeciwności wszystkie pojazdy zostały dostarczone na czas.

- Podczas realizacji tego projektu doświadczyliśmy wielu problemów wynikających najpierw z pandemii, następnie spotęgowanych wybuchem wojny w Ukrainie. Jednak zaangażowanie naszego zespołu oraz dobra współpraca z samorządem województwa mazowieckiego pozwoliły dostarczyć Kolejom Mazowieckim wszystkie zamówione pojazdy w terminie kontraktowym – powiedział.

W maju 2022 roku w ramach współpracy z Kolejami Mazowieckimi, otwarty został nowoczesny obiekt serwisowy. Realizowana jest tam usługa utrzymania oraz obsługa serwisowa nowych pojazdów FLIRT. Inwestorem sochaczewskiej bazy jest firma Stadler Service Polska, a wartość inwestycji wyniosła 22 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto