MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Otwarcie wystawy Estery Mrówki — Jeszcze chwilę nie chcę tego w kolorze. Będą serigrafie, będzie sito na żywo, będą Kwiatki

Jędrzej Cichocki
Jędrzej Cichocki
Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej. Właściciele Kwiaciarni Grafiki wreszcie mogą zaprosić do własnego miejsca - po zalaniu galerii potrzebny był remont, którego koniec zostanie przypieczętowany premierą wystawy Estery Mrówki - Jeszcze chwilę nic nie chcę w kolorze". Będą serigrafie, będzie sito na żywo. Będzie Mrówka, będą Kwiatki.

Estera Mrówka — Jeszcze chwilę nie chcę tego w kolorze

Gdy tylko Marta Kwiatek zaczęła prowadzić pracownię sitodruku na School of Form i pojawiła się szansa na wsparcie, wybór był jeden - Estera. Ten wspólny sitożywot postanowiły celebrować wystawą Mrówki w momencie, który jest dla nich bardzo ważny. Ponownym otwarciem Kwiaciarni Grafiki.

W fundamentalnych w formie i wyrazie pracach Estery, które nie kokietują niuansem dostrzegamy skrajne stany towarzyszące nam tuż po zalaniu pracowni. Poczucie straty, ale jednocześnie nadzieję na nowe życie. Mrówka operująca czernią i bielą opowiada nie tylko o zero jedynkowej grze, którą nieustannie prowadzimy w codzienności. Ale również idealnie wpisuje się w binarny język techniki sitodruku. Gdzie siatka sita niczym życiowe decyzje przepuszcza farbę lub nie.

- dowiadujemy się od organizatorów.

Czym jest sitodruk?

W dużym uproszczeniu - jest to technika druku, która polega na przepuszczeniu farby przez wcześniej przygotowaną siatkę - szablon - która zostaje napięta na ramę. Farba zostaje przepuszczana tylko w wybranych miejscach, reszta powierzchni jest zasłonięta materiałem maskującym, co umożliwia precyzyjne przenoszenie wzoru na różne powierzchnie, takie jak papier, tkanina, metal czy tworzywa sztuczne. Technika ta jest ceniona za trwałość i intensywność kolorów.

Używanie koloru

Przez długi czas znakiem rozpoznawczym mojej sztuki było swobodne używanie koloru. Dominowały jaskrawe, wesołe gamy. Wiem, że wielu moich odbiorców po prostu to lubiło, przez kolor moje prace wydawały się lżejsze, przyjemniejsze, łatwiej przyswajalne. Mimo, że paradoksalnie traktowały często o „poważniejszych” tematach. W pewnym momencie dokonałam zwrotu. Zrezygnowałam z wielobarwności na rzecz monochromu. Chciałam sprawdzić granice rysunku. Za pomocą czarno-białych form, próbuję opowiedzieć o zwyczajności, codzienności, prostocie. Pasjonuje mnie obserwacja, a więc podglądam i podsłuchuję, aby tworzyć istoty, do których każdy z nas może się odnieść. Często jeszcze całkiem ludzkie (lub ludkowate), kiedy indziej zupełnie abstrakcyjnie, wylewające się, niekształtne. Mimo, że kuszący wydaję się powrót do koloru (troszkę za nim tęsknie) i już za chwileczkę, już za momencik do niego wrócę (mamo!), to czuję że jeszcze chwilę nie chcę tego w kolorze - mam tyle do powiedzenia w rysunku!

opowiada Estera Mrówka.

Sztuka Mrówki składa się z chwil. Charakterystyczne kreski pisma obrazkowego nasycają lakoniczną wyobraźnię. Obraz jest dynamiczny, a kadr to rodzaj sceny, na której rozgrywa się zdarzenie. Chwila narzuca potrzebę skrótu, a Estera wykorzystuje tempo ulicy, wyostrza umiejętność syntezy, zapętlając zdarzenia w najmniejszej koniecznej liczbie gestów. Skrót eliminuje dekoracyjną zbędność, a zostawia gęste i buzujące emocje. Spójrz, to tylko chwila i cześć

dodaje Paweł Brylski.

Któż to ukrywa się pod maską Mrówki i strzeże miasta przed brakiem sitodruku?

Estera Mrówka to absolwentka Grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. 2022 roku obroniła dyplom magisterski w pracowni Rysunku prof. Joanny Kaiser-Plaskowskiej. W tym samym roku zaczęła pracę jako asystentka w Pracowni Sitodruku i Barwienia Tkanin w School of Form Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Zajmuje się głównie rysunkiem, ilustracją, malarstwem i grafiką warsztatową — a szczególnie serigrafią. Jej rysunki zobaczyć można w przestrzeni miejskiej. Ma za sobą trzy wystawy solowe 2022 — „wszystko jest bardzo niepewne i to właśnie mnie uspokaja” w Galerii Szaber, w oraz 2023 — „zdarzają się różne przypadki” w Galerii Monocity w Krakowie, „enlightment” w miejskiej galerii gablotowej AdHOK. Do tego udział w zbiorowych wystawach i festiwalach — TRISITY###5 trójmiejski festiwal sitodruku, Paste Up Warsaw — Festiwal plakatu niezależnego, LIBERTÉ, ÉGALITÉ, SERIGRAFITÉ! – wykwity kultury sitodruku w BWA Zielona Góra, i inne.

Wskazówki od Estery Mrówki

Sito na żywo Akcja sita na żywo ma proste zasady, Wy przynosicie jasny textyl (farba będzie czarna), który wspólnie zadrukujemy grafiką Estery Mrówki. Sito świetnie przywraca blask ukochanym ciuszką. Nowa warstwa farby potrafi przywrócić do życia textyla z czeluści garderoby. Nie kupujcie recyklujcie!

  • Farby wodne, które będą w użyciu podczas akcji lubią się najbardziej z naturalnymi podłożami. Nie koniecznie nowymi i nie koniecznie jasnymi. Syntetyk możemy zadrukować raczej jako pamiątkę spotkania.
  • Wymiar grafiki około a3.
  • Nadruk sakralne „co łaska”.
  • Kolor nadruku czarny.
  • Ciało kuratorskie, produkcja, grafika: Kwiaciarnia Grafiki

Informacje szczegółowe

  • Otwarcie: 18 czerwca, godzina 19-21
  • Kwiaciarnia Grafiki, ul. Smulikowskiego 6/8, drugie podwórko, suterena
  • Wystawę można oglądać do 10 września, po wcześniejszym umówieniu się.

Strona wystawy

Wydarzenie na fb

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Robert EL Gendy Q&A

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto