Podsumowanie pandemicznego roku w komunikacji miejskiej. 40 proc. mniej pasażerów, ogromny spadek wypływów ze sprzedaży biletów

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Zarząd Transportu Miejskiego podsumował 2020 rok. Jak poinformowano, z usług Warszawskiego Transportu Publicznego w ubiegłym roku skorzystało tylko około 726 mln pasażerów. To prawie o 40 procent mniej niż rok wcześniej. Spadły też wpływy ze sprzedaży biletów - z 914 mln zł w 2019 roku do ok. 600 mln w zeszłym roku. - To był bardzo trudny rok dla transportu miejskiego - podkreśliła dyrektorka ZTM. Szczegóły poniżej.

Trudny rok dla transportu miejskiego

Rok 2020 rozpoczęliśmy pełni optymizmu, z nadzieją na kolejną rekordową liczbę pasażerów oraz z licznymi planami na rozwój Warszawskiego Transportu Publicznego. Jednak pandemia COVID-19 zmieniła bieg życia na całym świecie, odcisnęła swoje piętno także na Warszawskim Transporcie Publicznym. Wiosną liczba pasażerów zdecydowanie spadła i do dziś nie wróciła do poziomu sprzed epidemii - poinformował Zarząd Transportu Miejskiego.

W 2019 roku z usług Warszawskiego Transportu Publicznego skorzystało 1,2 mld osób. W ubiegłym roku było to niewiele ponad połowę tej liczby - 726 mln. Jest to pierwszy od wielu lat spadek liczby osób korzystających z komunikacji zbiorowej.

komunikacja
Fot. Zarząd Transportu Miejskiego

Najwięcej osób jeździło autobusami - przewiozły one ponad 352 mln osób. Drugim wyborem warszawiaków były tramwaje, z których w 2020 roku skorzystało prawie 169 mln pasażerów. Na trzecim miejscu znalazło się metro - 162 mln osób, a n czwartym Szybka Kolej Miejska z prawie 15 mln podróżnych.

Mniej pieniędzy ze sprzedaży biletów

W 2020 roku pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego kupili bilety za 601 mln zł. Rok wcześniej wartość sprzedaży wyniosła prawie miliard - 994 mln zł. Oznacza to spadek sięgający prawie 40 procent.

W ostatnich latach wpływy ze sprzedaży biletów pokrywały ponad 30 proc. kosztów uruchamiania komunikacji. W 2020 roku było to niewiele ponad 22 procent. W 2020 roku na zakup usług komunikacyjnych przeznaczono ponad 2,6 mld zł. Największą część tej kwoty - prawie 75 proc., stanowiło dofinansowanie z budżetu Warszawy.

Zobaczcie też: Warszawa. Projekt III linii metra w ogniu krytyki. Będzie wolniej niż tramwajem i autobusem. "Kosztowna pomyłka"

Warszawa. Projekt III linii metra w ogniu krytyki. Będzie wo...

Bilety czasowe i jednorazowe popularniejsze od długookresowych

W 2020 roku pasażerowie kupili łącznie 58 mln sztuk biletów wszystkich rodzajów. Rok wcześniej było to ponad 85 mln biletów, czyli o 31 proc. więcej.

Najwięcej sprzedano biletów: 20-minutowych - prawie 31,2 mln sztuk i jednorazowych - ponad 23 mln.

Największy, ponad 50 proc. spadek, odnotowano w przypadku biletów krótkookresowych (dobowe, weekendowe, 3-dniowe) z ponad 2,4 mln sztuk w 2019 roku do 1,2 mln w 2020 roku. Zdecydowanie spadło także zainteresowanie biletami długookresowymi (30- i 90-dniowe). W 2019 roku sprzedano ich prawie 5,2 mln sztuk, a rok później - nieco ponad 3 miliony.

Zobaczcie też: Ciekawostki o tramwajach warszawskich. Skąd się biorą numery linii?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie