Poznaj dietę nordycką!

abcZdrowie.pl
by atl10trader / CC BY 2.0 (flickr)
Superfood z dalekiej północy, czyli dlaczego warto przejść na dietę nordycką.

Marzysz o pięknej i szczupłej sylwetce, ale wszystkie dotychczas stosowane przez ciebie diety nie przyniosły żadnych zadowalających efektów? Dieta nordycka pomoże ci zrzucić kilka zbędnych kilogramów bez szkody dla zdrowia organizmu. Sprawdź, na czym polega ten sposób odżywiania i dlaczego zdobywa coraz więcej zwolenników na całym świecie.

Czym jest dieta nordycka?
Sposób odżywiania rodem ze Skandynawii cieszy się coraz większą popularnością. Panie zazdroszczą Skandynawom znakomitej figury, z kolei panowie – doskonałej kondycji fizycznej, którą mieszkańcy dalekiej północy zawdzięczają m.in. właśnie swojemu odżywianiu. Dieta nordycka jest oparta na lokalnych produktach: głównie tłustych rybach i owocach morza oraz pełnoziarnistym pieczywie.

Ryby, czyli jeden z podstawowych składników diety nordyckiej, są źródłem białka, wartościowych kwasów nienasyconych Omega-3 i
Omega-6, cennych witamin A, D i E oraz witamin z grupy B. Poza tym zawierają jod, odpowiedzialny za regulację poziomu hormonów tarczycy, oraz selen, który w dużej ilości wykazuje działanie przeciwnowotworowe.

Nie mniej ważne w przypadku diety nordyckiej jest także ciemne pieczywo. Dzięki zawartości dużej ilości błonnika wpływa znakomicie na układ trawienny i tym samym zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Czego jeszcze nie powinno zabraknąć w jadłospisie ułożonym według diety nordyckiej?

Osoby, które wybrały taki rodzaj odżywania powinny regularnie sięgać po produkty zbożowe, np. płatki owsiane, oraz mleczne – sery i mleko. Mięso powinno być spożywane znacznie rzadziej – wystarczy dwa razy w tygodniu. Zamiast hodowlanego drobiu Skandynawowie preferują mięso dzikich zwierząt. W diecie nordyckiej zaleca się również częste spożywanie warzyw, np. ziemniaków, marchwi, brukselki oraz warzyw strączkowych, jak również owoców, takich jak jabłka, jagody i gruszki.

Plusy i minusy diety nordyckiej
Według badań osoby odżywiające się w myśl zaleceń diety nordyckiej mogą stracić aż 12 kilogramów dwukrotnie szybciej niż osoby, które stosują inne diety. Nic dziwnego, że coraz częściej decydują się na nią nie tylko osoby z nadwagą, ale też wszyscy ci, którzy chcieliby poprawić swoje samopoczucie. Pomaga ona również regulować ciśnienie krwi, zmniejszając ryzyko pojawienia się dolegliwości ze strony układu sercowo-naczyniowego.
Dieta nordycka może być z powodzeniem stosowana na co dzień, bowiem nie wymaga specjalnych przygotowań. Na samodzielne zrobienie wartościowych posiłków potrzeba około pół godziny. Ten czas wystarczy, aby wyczarować zdrowe i pełnowartościowe nordyckie danie.

Jak każda dieta także i skandynawski sposób odżywiania ma mimo wszystko słabe strony. Głównym problemem dla niektórych osób może być dość wysoka cena niektórych ryb oraz dziczyzny. Poza tym wiele z produktów zalecanych przy diecie nordyckiej można często na próżno szukać na sklepowych półkach. Szczególnie jeśli mamy tu na myśli mięso pochodzące ze specjalnych hodowli oraz np. niektóre odmiany jagód.

W dodatku osobom, które w swoim jadłospisie dotychczas pomijały ryby i owoce morza, może być początkowo bardzo trudno zmusić się do jedzenia takich posiłków, a tym bardziej spożywać je codziennie. Kiedy już zdecydujemy się na dietę nordycką, nie zapominajmy o tym, że w jej przypadku liczy się również sam rytuał jedzenia. Spożywanie posiłków nie powinno odbywać się w biegu, aby móc cieszyć się smakiem wszystkich potraw. Stosowanie się do wszystkich zaleceń diety nordyckiej może przynieść same zdrowotne korzyści.

Tekst: Weronika Misiuk

Wsparcie redakcyjne od:

Zakaz przerywania ciąży ze względu na wady płodu. Fala protestów

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3