Polieukt jest postacią autentyczną. Był Armeńczykiem, umarł śmiercią męczęńską w 259 roku i został kanonizowany. Dramat "Polyeucte“ Pierre'a Corneilla zajmuje w literaturze francuskiej miejsce podobne do naszych mickiewiczowskich Dziadów.
Utwór ukazuje niezwykle tragiczne przeżycia ludzi uwikłanych w trudne lub wręcz niemożliwe do pogodzenia wierzenia pogan z ich wieloma bóstwami i wiarę chrześcijańską. Jest to odwieczny, trudny do rozwiązania konflikt między przysięgą złożoną panującemu a wiernością religii lub związkom krwi. To przykład występującego od najdawniejszych czasów w teatrze (na przykład starogreckim) motyw moralności, nawet w decyzjach przesądzających o życiu lub śmierci.
Jorge Lavelli zaprezentował swoją wizję tego przedstawienia. Jest to dzieło o ludzkich przeżyciach, cierpieniach, emocjach, postawach i dramatach, występujących tak w Europie i świecie III wieku, jak i dzisiaj. Nie jest to więc spektakl kostiumowy o Armenii pod panowaniem rzymskiego cesarza, lecz spektakl o ludziach, ich przeżyciach, namiętnościach, wierności wyznawanej religii bądź przysiędze danej władcy albo też wierności rodzinie. Bohaterowie zwracają się do siebie językiem współczesnym. Mówią wprost, rezygnując z opisów i komentarzy.
Głos w tej operze jest najważniejszy. Partie solistów, głównych postaci dramatu niosą w sobie całą emocjonalną zawartość muzyczną. Orkiestra pełni funkcę podtrzymującą partie solowe, jedynie czasem dając impuls do zmiany nastroju.
Bilety na spektakl są dostępne w kasie Warszawskiej Opery Kameralnej (Al. Solidarności 76b). Telefon: (22) 831-22-40.
Źródło: materiały prasowe
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?