Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Próbne barwy dla tramwajów

Karolina Eljaszak
Karolina Eljaszak
W środę na trasę linii nr 9 wyjechał tramwaj w nowych barwach. Media ogłosiły skład "szarakiem", ale PESA broni srebrnej barwy jako nowoczesnej i modnej.

- Mężczyznom trudno określać kolory - mówi MM-ce Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy. - Uważam, że to srebrny kolor z elementami czerni oraz czerwonymi akcentami. I powiem, że srebro nie jest wcale sesnacyjne ani naciągane. To utrzymujący się trend europejski.

- Decyzję o takim właśnie kolorze podjął Wydział Estetyki warszawskiego ratusza wraz z Zarządem Transportu Miejskiego - informuje Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. - Nie jest to oczywiście ostateczna decyzja, ale jedna z propozycji.

Nowoczesny czy tradycyjny?

Jak twierdzi Powałka, mieszkańcy Warszawy często zwracają się do zarządcy stołecznego taboru z uwagami na temat rozkładów jazdy czy siedzeń w wagonach.
- To od warszawiaków dowiedzieliśmy się, że wolą po jednym rzędzie siedzeń przy ścianach - mówi rzecznik. - Tak i tym razem czekamy na opinie pasażerów, czy podoba im się nowa kolorystyka.

Próbne malowanie odbyło się na koszt producenta składu, czyli firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA. Z bydgoskiej zajezdni odświeżony skład wyjechał transportem specjalnym w niedzielę wieczorem. Ze względu na wypadek i utrudnienia drogowe w Kutnie (nie związane z lawetą wiozącą tramwaj) do Warszawy dotarł we wtorek rano.

- W Polsce pojazdy komunikacji miejskiej utrzymane są zazwyczaj w kolorystyce herbów miast, jak w Elblągu czy Bydgoszczy - zaznacza rzecznik PESY. - Warszawa ma żółto-czerwone barwy i to jest jakaś alternatywa, ale srebrny jest naprawdę modny.

Wiele kontrowersji wśród mieszkańców Warszawy wzbudzają reklamy naklejane na autobusy i tramwaje. - Nie ustalono jeszcze, czy na nowych składach znajdą się reklamy. Na pewno nie przez kilka pierwszych lat, kiedy pojazdy objęte są gwarancją, także na lakier - informuje Powałka.

40 proc. taboru do wymiany

Na stołeczne torowiska do 2013 roku trafi 186 nowym tramwajów, wyprodukowanych przez PESĘ. Umowa, nazywana "kontraktem stulecia", podpisana 29 maja 2009 roku w zajezdni na Żoliborzu opiewa na kwotę blisko 1,5 miliarda złotych.

Pierwsze tramwaje zostaną dostarczone we wrześniu 2010 r., natomiast zakończenie kontraktu nastąpi przed końcem 2013 roku Tramwaje będą niskopodłogowe, dodatkowo wjazd do pojazdu ułatwi wysuwana automatycznie rampa. Komfort wnętrza zapewni klimatyzowane, jednoprzestrzenne wnętrze dające większe poczucie bezpieczeństwa, wyposażone w system monitoringu. Pięcioczłonowy tramwaj zabierze 201 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących.

Co sądzisz o proponowanej przez miasto kolorystyce tramwajów? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach pod artykułem.


Zobacz również:
Nowe tramwaje za 1,5 miliarda [zdjęcia]
Dlaczego tramwaje się psują?
Zakorkowany plac Zawiszy jak węzeł gordyjski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto