Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rewolucja w samochodach. Czarne skrzynki i asystent zapobiegający zasypianiu za kierownicą

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Na zdjęciu testowy model Renault EZ — GO, jednego z pierwszych autonomicznych samochodów
Na zdjęciu testowy model Renault EZ — GO, jednego z pierwszych autonomicznych samochodów Szymon Starnawski
Za rok czeka nas rewolucja w samochodach. W nowych pojazdach konieczny będzie czujnik zasypiania oraz czarne skrzynki. To kolejny krok w drodze do automatyzacji pojazdów. Zespół z Politechniki Warszawskiej sprawdza potencjalne zagrożenia, by uniemożliwić np. zhakowanie samochodu.

Szykują się spore zmian na drogach. Nowe przepisy, wprowadzone przez Unię Europejską, będą obligowały producentów samochodów, by od połowy 2022 roku wprowadzili do swoich nowych pojazdów detektory monitorujące stan skupienia kierowcy. To odpowiedź na badania m. in. Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS, z których wynika, że co dziesiąty wypadek na autostradzie spowodowany jest zmęczeniem, bądź zaśnięciem kierowcy.

- To kolejny krok na drodze cyfrowej ewolucji transportu kołowego, który ma być bezpieczniejszy i zrównoważony. Ta mnogość systemów stopniowo przybliża nas do pojazdów samosterujących, które zapewnią nam jeszcze większą ochronę - zauważa prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego. Eksperci dodają, że długotrwała jazda jest porównywalna jest do prowadzenia po spożyciu alkoholu.

Samochód autonomiczny w Warszawie. Jeździ bez kierowcy i działa lepiej niż metro czy autobus

Samochód autonomiczny w Warszawie. Jeździ bez kierowcy i dzi...

Ale to nie koniec. Nowe systemy będą informowały kierowcę, że „czas na przerwę”. Komunikat będzie wzbogacony sygnałami dźwiękowymi. Następnym krokiem mają być kamery śledzące wzrok kierowcy i ruchy głowy oraz „czarne skrzynki”, czyli rejestratory parametrów auta w momencie zdarzenia.

Przepisy muszą być dostosowane przez każdy z krajów unijnych. W Polsce różne scenariusze nowej technologii, w tym obawą o zhakowanie samochodu, zajmują się eksperci z Politechniki Warszawskiej.

- Istotna staje się kwestia zabezpieczenia aut przed takim scenariuszem, zanim trafią na drogi. Między innymi to zagadnienie jest przedmiotem analiz projektu „AV-PL-ROAD - Polska droga do automatyzacji transportu drogowego", który realizujemy wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury i Wydziałem Transportu Politechniki Warszawskiej. Wyniki prac naszego projektu będą swoistym almanachem wiedzy na temat bezpiecznego wdrażania do ruchu drogowego nowoczesnych pojazdów - zautomatyzowanych, a w przyszłości autonomicznych, również pod kątem aspektów prawnych i cyberbezpieczeństwa - tłumaczy dr inż. Mikołaj Kruszewski z Instytutu Transportu Samochodowego.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto