Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rowerowa autostrada w Warszawie. Trasa: Mickiewicza - Andersa - Marszałkowska. Wielki ciąg z północy na południe przez centrum

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Przebudowa Marszałkowskiej na ukończeniu
Przebudowa Marszałkowskiej na ukończeniu UM Warszawa
Ratusz chwali się realizacją trasy rowerowej w osi północ-południe. Powoli kończy się przebudowa Marszałkowskiej, powstaje też ścieżka od ul. Królewskiej przez plac Żelaznej Bramy do placu Bankowego. Jak słyszymy, będzie ona wkrótce przedłużona na północ – rozpoczęły się przygotowania do wytyczenia trasy wzdłuż ulicy Andersa na Muranowie. Dalej przygotowany zostanie też projekt drogi dla rowerów na ul. Mickiewicza od ul. gen. Zajączka (rej. Dworca Gdańskiego) do placu Wilsona.

Mickiewicza - Andersa - Marszałkowska z drogami dla rowerów

W zeszłym roku powstał odcinek wzdłuż placu Defilad oraz przejazdy rowerowe w rejonie ronda Dmowskiego. Dalej na południe trasa przebiega do Placu Konstytucji i w kierunku Pola Mokotowskiego. Na Puławskiej dróg dla rowerów brakuje aż do Dolnej (tylko po jednej stronie ulicy). Obecnie dobiega końca budowa drogi rowerowej od skrzyżowania z ulicą Królewską do al. „Solidarności”, wraz z odcinkiem przez plac Bankowy. Trwa też już projektowanie przebudowy trasy na Marszałkowskiej między placem Konstytucji a rondem Dmowskiego (obecnie po jednej stronie wysłużona z kostki brukowej). W powiązaniu z utworzeniem tzw. placu Centralnego oraz przebudową kwartału w rejonie ulic Złotej i Zgoda możliwe są jeszcze dalsze zmiany.

Miasto zauważa, że ciąg ulic Mickiewicza - Andersa - Marszałkowska tworzy wielokilometrowy korytarz łączący Bielany i Żoliborz ze Śródmieściem. Planuje w końcu umożliwić tam bezpieczny przejazd rowerzystom. Zarząd Dróg Miejskich właśnie ogłosił przetarg na budowę trasy rowerowej od Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Będzie miała formę dwukierunkowej drogi dla rowerów poprowadzonej po zachodniej stronie ulicy. Jak informuje miasto DDR połączy się w spójną całość z istniejącymi trasami na ulicach: Bonifraterskiej, Świętojerskiej, Anielewicza i Dawidowskiego.

Projekt przebudowy m.in. ulic Andersa i Mickiewicza
Projekt przebudowy m.in. ulic Andersa i MickiewiczaUM Warszawa

Likwidacja teleportów, tworzenie spójnej całości

Połączone będą ze sobą pasy rowerowe na ulicy Międzyparkowej i Miodowej, wyznaczając je na biegnącej między nim ulicy Bonifraterskiej, równoległej do Andersa. Z ulicy Andersa będzie można dostać się w ten rejon nowym łącznikiem rowerowym biegnącym wzdłuż ulicy Muranowskiej właśnie między Andersa i Bonifraterską. Przetarg obejmuje również realizację projektu z budżetu obywatelskiego, jakim jest budowa drogi dla rowerów po wschodniej stronie ulicy Andersa na odcinku Świętojerska-Długa, czyli wzdłuż Ogrodu Krasińskich i na tyłach Skweru Sportów Miejskich, wraz z zapewnieniem dojazdu do stacji metra Ratusz-Arsenał.

Jak zapowiada miasto to pierwszy z zaplanowanych etapów prac. Równocześnie trwa projektowanie wcześniejszego odcinka drogi dla rowerów na Andersa, czyli od placu Bankowego do ul. Nowolipki, przez al. „Solidarności”. To krótszy fragment, miasto chce go oddać do użytku w podobnym czasie co opisany wyżej etap Nowolipki – Dworzec Gdański. Trwa też projektowanie dalszego odcinka tej trasy – na ulicy Mickiewicza, czyli od rejonu Dworca Gdańskiego do placu Wilsona. W przygotowaniu jest również trasa rowerowa w al. „Solidarności” i na ul. Leszno. W pierwszej kolejności powstanie odcinek między al. Jana Pawła II i ul. Okopową. Równolegle rozpoczęły się procesy konsultacji społecznych zmian na trzech śródmiejskich placach – Bankowym, Teatralnym i Żelaznej Bramy.

Mokotów poczeka

Tyle z planów na północ od centrum, ale nadal nie wiadomo kiedy podobnych zmian doczeka się Mokotów. Mieszkańcy domagają się przebudowy Puławskiej, a w ramach konsultacji społecznych przygotowany miał zostać projekt rozwoju sieci rowerowej na Starym Mokotowie. Obecnie panuje tam duży deficyt ścieżek, ale mieszkańcy jednoznacznie wyrazili chęć rozbudowy infrastruktury jednak nie kosztem zieleni i miejsc parkingowych, których również ich zdaniem w tym rejonie brakuje.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto