System działa bardzo prosto. – Jeśli czujki przeciwpożarowe wykryją, że w komorze silnika wzrosła temperatura bądź wybuchł pożar, automatycznie zadziała system samogaszący, który zdławi ogień w zarodku – tłumaczy w rozmowie z MM Warszawa Mateusz Figaszewski, rzecznik Solaris Bus & Coach S.A.
To właśnie autobusy tego producenta będą wyposażone w nowoczesny system przeciwpożarowy. – Zamówiliśmy 20 solarisów przegubowych typu Urbino 18. Na stołeczne drogi wyjadą już we wrześniu – mówi MM-ce rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych Adam Stawicki.
Zobacz, jak działa system samogaszący
Za bezpieczeństwo się płaci
System samogaszący nie jest fabrycznie montowany w autobusach. – To wyposażenie ponadstandardowe. Trzeba za nie dopłacić ok. 10 tys. złotych – zdradza rzecznik Solarisa.
Na zakup 20 pojazdów z takim rozwiązaniem MZA wyłoży w sumie 25 mln złotych. Co ciekawe, Zakład nie ogłosił przetargu. Miał do tego prawo, bo rozszerzył zamówienie z ubiegłego roku. Wtedy zakupiono 150 autobusów tej samej marki.
Biorą przykład z Dubaju
Solarisy z systemem samogaszącym jeżdżą m.in. w Dubaju i Norwegii. Nad Wisłą to zupełna nowość. Warszawa jako pierwsze miasto w Polsce kupuje takie pojazdy. I chyba najwyższy czas, bo pożary miejskich autobusów stały się już prawie normą.
Na początku kwietnia doszczętnie spłonął solaris na Trasie Łazienkowskiej. Potem paliły**się silniki w starym jelczu i MAN-ie**. Na szczęście pasażerom nic się nie stało.
Czytaj także:
Solarisy do kontroli
Czarna seria: zapalił się trzeci autobus
Pożar autobusu na Trasie Łazienkowskiej
Dlaczego autobusy się palą?
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?