Szkuta wiślana z czasów Kolumba w Czersku. Sensacja archeologiczna, to największy taki wrak w tej części Europy [ZDJĘCIA]

Tomasz Sznela
Szkuta wiślana w Czersku to prawdziwa sensacja archeologiczna. Odnaleziony statek jest gigantyczną jednostką transportową, pochodzącą z 1481 r. Aby podkreślić, jak ogromny to statek, eksperci tłumaczą, że łódź pływała po Wiśle już w czasach Krzysztofa Kolumba i była większa niż statki, którymi odkrywca dopłynął przez Atlantyk do Ameryki. Czerska szkuta trafi najprawdopodobniej do specjalnie stworzonego dla niej muzeum. Ciąg dalszy tekstu poniżej.

Szkuta to statek płaskodenny, pozbawiony pokładu, przeznaczony przede wszystkim do transportu śródlądowego ładunków masowych (głównie zboża). W przeszłości tego typu statki były powszechnie używane do transportu po żeglownej części Wisły. Szkuta miała konstrukcję złożoną z wręg dębowych i sosnowych oraz dębowego lub sosnowego poszycia burt. Dziób statku posiadał zakrzywioną do góry sztabę. Pośrodku umocowany był maszt. Na rufie znajdowała się budka szyperska. Szkutę obsługiwało 16-20 flisaków, po dwóch przy każdym wiośle.

Szkuta wiślana w Czersku została odkryta około 30 lat temu w stawie, który - według jednej z teorii - kiedyś mógł był częścią Wisły, zanim rzeka zmieniła swój bieg i oddaliła się od Czerska na wschód.

W sierpniu 2009 r. ekspedycja archeologiczna z Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku przeprowadziła badania wraka szkuty, podczas których określono jej dokładne wymiary. Statek ma długość 31,2 metra, szerokość maksymalną 7,26 metra., a jej burty są wysokie na 1,45 metra. Szkuta została zbudowana pod koniec XV w., najprawdopodobniej około 1481 roku. Do transportu towarów po Wiśle używano jej przez 30-60 lat. - Ta jednostka pływała po Wiśle w czasach Krzysztofa Kolumba, ale jest o dziesięć metrów dłuższa od jego statków - mówi Wojciech Brzeziński, dyrektor Państwowego Muzeum Archeologicznego w Warszawie, i zdradza, że muzeum ma w związku z wyjątkową łodzią ambitne plany. - Marzymy o stworzeniu Muzeum Żeglugi Wiślanej, w którym ta szkuta byłaby głównym eksponatem - opowiada.

W 2009 r., już po wykonaniu wszystkich pomiarów, znalezioną w stawie szkutę ponownie zalano wodą, by uniknąć jej wysuszenia i spowodowanych tym uszkodzeń. W sierpniu 2018 r. obiekt został wydobyty przez archeologów z Państwowego Muzeum Archeologicznego i zostanie zdemontowany. Szkutę należy oczyścić, udokumentować i rozebrać na części, ponieważ z racji ogromnych rozmiarów nie da się jej przewieźć do konserwacji w całości. Po konserwacji przyjdzie czas na rekonstrukcję brakujących fragmentów, takich jak maszt i ster.

Jak przekonuje Wojciech Brzeziński, konserwacja szkuty może potrwać od 5 do 8 lat.


Wideo

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

T
T.Sznela

Jeśli nie podoba się Państwu artykuł, to proszę pisać skargi do redakcji.

T
Tomasz

A kto słyszał, że w dwunastym wieku słowiańska flota rozbiła doszczętnie flotę wikingów, która już od tego momentu przestała istnieć?

A
Anonim

Dokładnie - 1481 to nie jest XVI wiek...

T
Tomek

Badania wraku a nie wraka, rok 1481to nie koniec XVI ale XV wieku...... ehhhhh

4U

CPK zbudują szybciej niż odbudują szkutę?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3