MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Szyper zarzuca: holownik był za słaby na "Rozgwiazdę"

Darek Janowski, Jacek Sieński
Według naszych ustaleń, holownik "Stefan", należący do Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku, nie powinien opuszczać portu gdańskiego z pogłębiarką "Rozgwiazda" na holu.

Według naszych ustaleń, holownik "Stefan", należący do Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku, nie powinien opuszczać portu gdańskiego z pogłębiarką "Rozgwiazda" na holu. Ten stary, wyeksploatowany statek nie był w stanie holować pogłębiarki w warunkach pogodowych, jakie zapowiadano na kolejne trzy dni - tak twierdzi jeden z doświadczonych szyprów. W katastrofie "Rozgwiazdy", do jakiej doszło w ubiegły piątek na Bałtyku, zginęło dwóch członków jej załogi, a trzech uznaje się za zaginionych.

- Holownik "Stefan", zbudowano w 1964 roku, ma silnik o mocy zaledwie 400 KM i jako taki nie nadawał się do holowania na Bałtyku żadnej jednostki, a zwłaszcza 1000-tonowej "Rozgwiazdy" - powiedział nam szyper, znający stan floty PRCiP. - Przybycie na pomoc holownika "Goliat", o mocy silnika 1200 KM, niewiele pomogło. Oznacza to, że warunki pogodowe były bardzo trudne i tym bardziej słaby "Stefan" nie powinien prowadzić w nich operacji holowniczej. Zapewne załoga holownika zdawała sobie sprawę z ryzyka.

Szyper utrzymuje, że kierownictwo przedsiębiorstwa wywiera naciski na marynarzy, aby wyruszali na morze, bo liczy się czas rozpoczęcia prac i pieniądze. - Stan techniczny floty PRCiP jest fatalny, bowiem przedsiębiorstwo nie inwestuje w modernizowanie i gruntowne remontowanie holowników oraz pogłębiarek - mówi nasz rozmówca. - Pobieżne remonty prowadzą na okrągło załogi. Jedynymi zmodernizowanymi jednostkami są trzy, przejęte od upadłego szczecińskiego Dragmoru. Bardzo dobrze znam holowniki PRCiP. Nie ma na nich podstawowych, niezbędnych nowoczesnych urządzeń nawigacyjnych, jakie dziś posiadają nawet jachty. Te, którymi dysponują, są archaiczne. W tej sytuacji nie da się bezpiecznie pływać po morzu.
Co na to szefostwo PRCiP?

- Człowiek, który panu to powiedział, jest chory na umyśle - odparł prezes firmy, Zbigniew Barański.
Przestarzała flota to nie jedyny zarzut kierowany pod adresem kierownictwa PRCiP. W środowisku marynarzy krążą pogłoski, że statki tej firmy niemile widziane są w portach. Powodem są podobno zaległości płatnicze PRCiP. Właśnie z tego powodu kapitan portu w Ustce miał nie wpuścić "Stefana", "Rozgwiazdy" i szalandy, szukających schronienia. Tym informacjom zdecydowanie zaprzecza Mirosław Krajewski, zastępca dyrektora ds. inspekcji morskiej Urzędu Morskiego w Słupsku.
Według niego, 15 października o godz. 14 kapitan portu został powiadomiony przez szypra holownika drogą radiową o zamiarze wejścia jednostek. Jednakże zespół holowniczy, opływając poligon morski, znalazł się na wysokości portu po godz. 21. Tymczasem, z uwagi na bezpieczeństwo żeglugi, obowiązuje zakaz wchodzenie do Ustki w nocy.

Do tego niespełnione były inne wymogi bezpieczeństwa, takie jak szerokość zestawu, płynącego wtedy burta w burtę, i długość samej pogłębiarki. Nawet przy wchodzeniu do portu w porze dziennej wymagana byłaby asysta drugiego holownika.
- Natomiast bzdurą jest twierdzenie, że port zamykany jest przed statkami z powodu długów ich armatorów, a szczególnie w sytuacjach awaryjnych. Zresztą w czwartek warunki pogodowe były korzystne i nie zagrażały statkom zespołu holowniczego - utrzymuje Mirosław Krajewski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mateusz Morawiecki przed komisją śledczą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Szyper zarzuca: holownik był za słaby na "Rozgwiazdę" - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto