Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Torunianin nie musi pić na umór

redakcja
redakcja
redakcja
Czy żeby być prawdziwym Polakiem trzeba być pijakiem? - takie pytanie poprzez sztukę zadają Joanna Górska i Rafał Góralski, którzy swoje prace rozwiesili na ulicach.

W trzech największych miastach województwa kujawsko-pomorskiego ruszyła kampania plakatowa przygotowana przez Fundację Rusz i artystów z Galerii Rusz na temat uzależnienia Polaków od alkoholu.
- My Polacy bardzo denerwujemy się, że za granicą jesteśmy postrzegani jako pijacy, a równocześnie tu w kraju jesteśmy bardzo dumni z naszego pijaństwa, to ono tworzy naszą, narodową tożsamość - mówi Joanna Górska z Galerii Rusz. - Wytworzyliśmy własną, pijacką obrzędowość, a nawet narodową, pijacką pieśń, którą zna każde dziecko, a która kończy się słowami: "A kto z nami nie wypije tego piorun trzaśnie”. Większość wolnego czasu Polaków kręci się wokół picia alkoholu, przekonują inicjatorzy akcji i trudno się z nimi nie zgodzić. Każda rodzinna, towarzyska czy firmowa impreza bez alkoholu obejść się raczej nie może. Dlatego też warto pokazywać inny styl życia, edukować poprzez sztukę, uczulać, że picie prowadzi nie tylko do wielu chorób cywilizacyjnych, ale też do problemów rodzinnych i społecznych.Lepiej się piąć w górę
- Uważamy, że to ogromna kula u nogi, która ściąga nas jako naród w dół - dodaje Rafał Góralski. - Jeśli chcemy być nowoczesnym narodem, który pnie się w górę, rozwija i z którym liczą się na świecie, powinniśmy zmierzyć się z auto-destrucyjnymi przekonaniami i nawykami, które nas wyniszczają, pozbawiają życiowej energii oraz przysparzają ogromnego cierpienia. Założeniem kampanii jest wyśmianie obyczajów, mitów i stereotypów związanych z piciem alkoholu. Stąd plakaty z hasłami: "Pij będziesz wielki”, "Picie procentuje”, "Czysta męska przyjaźń” czy "Heroizm narodu mierzony w procentach”.
Bądźmy dumni z osiągnieć- Wyśmiewamy stereotypy, mity i obyczaje, które przenoszą się z pokolenia na pokolenie, są starannie pielęgnowane i ciągle obecne w życiu codziennym, rodzinnym, reklamach, telewizji - przekonuje Joanna Górska. - Musimy się poważnie zastanowić nad odpowiedzią na ważne pytanie: Czy żeby być prawdziwym Polakiem trzeba być pijakiem? Bądźmy dumni z naszych obecnych osiągnięć, a nie z naszego, pijackiego dziedzictwa.
W ramach kampanii zostanie pokazanych 10 plakatów na bilbordach i 100 plakatów na słupach ogłoszeniowych w Toruniu, Bydgoszczy i Włocławku . Kampania potrwa do końca sierpnia. Została przygotowana we współpracy z pełnomocnikiem zarządu województwa kujawsko-pomorskiego do spraw rozwiązywania problemów uzależnień.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto