Wakacyjny cykl sportowy. Bieganie i nordic walking

Teraz Opole
Teraz Opole
Fot. arch/KSW
Zaczynamy nasz wakacyjny cykl, w ramach którego będziemy wam proponować różne formy aktywności fizycznej. Dzisiaj bieganie i nordic walking.

Zdaniem biegaczy, ludzie dzielą się na takich, którzy już biegają i którzy jeszcze nie biegają. Moda na jogging przyszła do nas z Zachodu i od kilku lat lawinowo przybywa jej amatorów.Biegają ludzie w każdym wieku i obojga płci. To tak samo naturalna czynność jak chodzenie. Jednak w pewnych wypadkach stan zdrowia może uniemożliwia trening (patrz niżej: przeciwwskazania). Bieganie jest też jednym z najtańszych sportów na świecie. Warto jednak w budżecie przewidzieć wydatek na specjalne buty.Korzyści dla zdrowiaPoprawia kondycję i figurę, ale także nastrój. W organizmie biegacza uwalniają się endorfiny, czyli popularne hormony szczęścia. To one sprawiają także, że wielu biegaczy jest dosłownie uzależnionych od tego sportu.Bieganie jest elementem zdrowego stylu życia nie tylko, dlatego, że zmusza nas do wysiłku fizycznego. Pozwala także odstresować się i odprężyć. Treningi biegowe kształtują charakter, gdyż uczą dyscypliny i pokonywania własnych słabości.Trenować można właściwie wszędzie, chociaż wśród biegaczy najpopularniejsze się parki i bulwary. Warto jednak urozmaicać nie tylko krajobraz, ale też podłoże. Jeśli na co dzień biegamy po miejskich ściekach, w weekend wybierzmy się do lasu lub na stadion lekkoatletyczny.> Jak często biegaćBardzo ważna jest systematyczność treningu. Powinniśmy biegać 3-4 razy w tygodniu. Jeśli organizm odwykł od wysiłku fizycznego, powinniśmy go przyzwyczajać powoli. Zaczynamy spokojnie: najpierw marszobieg, to znaczy minuta biegu, minuta spaceru, z czasem wydłużamy odcinki biegowe, a skracamy marszowe. Na początku 30-60 minut marszobiegu powinno wystarczyć. Rozgrzewka jest bardzo ważnym elementem treningu, który może ustrzec nas przed kontuzją czy choćby kolka.Przeciwwskazania Przed rozpoczęciem intensywnego treningu należy najpierw skonsultować się z lekarzem. Do najczystszych przeciwwskazań należą: otyłość, wysokie ciśnienie, choroby serca, problemy z kręgosłupem lub stawami, astma.> Nordic walkingMoże go uprawiać praktycznie każdy, począwszy od uczniów gimnazjum, na seniorach skończywszy. Podczas marszu z kijami pracuje aż 90 proc. mięśni! Co ważne, chodzić można cały rok. Rezygnację z treningów zaleca się tylko podczas deszczu i silnego wiatru.Korzyści dla zdrowia Treningi doskonale wpływają na sylwetkę. Podczas marszu kręgosłup w naturalny sposób prostuje się, a mięśnie staj się bardziej elastyczne. NW pozytywnie wpływa na układ krążeniowo-oddechowy. Trening marszowy jest pierwszą, najbezpieczniejszą formą rehabilitacji kardiologicznej. Nawet dla osób po zawale serca. Kije dodatkowo stabilizują krok podczas chodu i zmniejszają ryzyko upadku.Gdzie TrenowaćChodzić można praktycznie wszędzie, bo nie są potrzebne specjalne trasy. Natomiast niezwykle ważna jest nauka poprawnej techniki chodzenia. Dlaczego? Bo tylko wówczas trening będzie efektywny. Zwykle wystarczy kilka spotkań z trenerem, bo opanować technikę.Listę nauczycieli NW znajdziesz między innymi na stronie: www.pfnw.eu. To strona Polskiej Federacji NW.   

Tokio Raport - rozmowa z Karoliną Pęk

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie