Warszawa Główna od 14 marca
Po ponad dwudziestu latach na tory Warszawy Głównej ponownie wjadą pociągi. Pierwsze składy pojawią się na stacji w niedzielę 14 marca 2021 r. Mieszkańcy stolicy będą mogli pojechać m.in. do Skierniewic, Grodziska Mazowieckiego, Piaseczna, Dobieszyna, Łowicza i Sochaczewa. W sumie około 40 pociągów w ciągu doby będzie odjeżdżać i przyjeżdżać na odnowioną stację przy ul. Towarowej. Do otwarcia obiektu zostało niespełna 11 dni. Kończą się prace na peronach, obok torów rozwieszono sieć trakcyjną. Inwestycja pochłonęła ponad 87 mln zł.
- Trwają prace wykończeniowe na peronach oraz ostatnie prace przy układzie torowym. Pasażerowie bezpiecznie będą mogli korzystać z tej stacji od 14 marca. Dojście będzie od strony ul. Towarowej, a w połowie 2021 r. również od Al. Jerozolimskich, gdzie pasażerowie będą mogli korzystać z wind - przekazał Rafał Banaszkiewicz, dyrektor projektu w PKP.
ZOBACZ, jak wygląda nowa stacja Warszawa Główna
Dwa perony bez poczekalni
Na stacji dostępne będą dwa 350-metrowe perony z dojściem od ul. Towarowej. Nie ma jednak poczekalni i jak zapowiedział dyrektor projektu - taki obiekt nie powstanie. - Nasz projekt nie przewidywał obiektu typu poczekalnia. Każdy z podróżnych ma możliwość korzystania z peronów oraz wiat - poinformowali przedstawiciele PKP podczas środowej (3.03.21r.) konferencji prasowej.
Wykonawca przygotował oświetlenie, wiaty, nagłośnienie oraz rozkłady jazdy w gablotach. Obok peronów od strony ul. Towarowej przewidziano parking Kiss&Ride. - Przed tą modernizacją mieliśmy niskie perony, niedostosowane do osób z ograniczoną sprawnością. W ramach naszej inwestycji wykonaliśmy całkowicie nowe perony, dostosowane do obsługi z ograniczeniem możliwości poruszania - przekazuje Rafał Banaszkiewicz, dyrektor projektu w PKP. Perony są zadaszone wiatami. Na każdym peronie znajdują się cztery wiaty.
Na stacji zamontowane są tory i rozjazdy. Zbudowana jest nowa nastawnia, z której będzie prowadzony ruch. Przygotowywane są do pracy urządzenia sterowania ruchem kolejowym Wykonawca reguluje rozwieszoną wcześniej sieć trakcyjną. Wiadukt kolejowy nad dalekobieżną linią średnicową zapewni bezkolizyjny przejazd pociągów z Warszawy Zachodniej w kierunku Warszawy Głównej. Testy obciążeniowe potwierdziły sprawność nowego obiektu.
Otwarcie bez kładki
Jednocześnie trwają prace przy budowie kładki, która zapewni dogodny dostęp na nowe perony od Al. Jerozolimskich i ul. Kolejowej. Podróżni wygodnie przejdą nad torami między Ochotą a Wolą. Na przygotowanych już filarach ułożone będą stalowe przęsła. Najdłuższe 260-tonowe przęsło nad linią średnicową będzie miało ponad 50 m długości. - W ramach prac wybudowaliśmy nowy układ torowy o długości 4 km, nową sieć trakcyjną. Zostanie wybudowana kładka dla pieszych, która połączy ul Kolejową z Al. Jerozolimskimi - dodaje Rafał Banaszkiewicz. Otwarcie kładki przewidziano za 3 miesiące.
Zobaczcie też:
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?