Warszawa na obrazach Canaletta. Czy włoski malarz zakłamał rzeczywistość? Sprawdzamy
Panorama Warszawy od strony Pragi
Widok Warszawy od strony Pragi to monumentalne, bo mierzące około 170 na 260 cm dzieło, przedstawiające panoramę królewskiego miasta z okolic dzisiejszego mostu Gdańskiego. Wielu znawców sztuki uważa obraz za szczytowe osiągnięcie twórczości Canaletta.
Na pierwszym planie widzimy grupę osób, wraz z samym autorem malowidła. Na obrazie uwagę przyciąga także wyspa na Wiśle z dwiema ciemnymi szopami. Tuż za nią rozciąga się monumentalna panorama Warszawy z zamkiem królewskim, starym miastem jego pałacami i zamkiem Ujazdowskim. Czy było możliwe namalowanie takiego widoku?
Do dziś miejsce z którego Włoch malował swój obraz nosi nazwę punktu Canaletta. Niestety, zamek na obrazie Bellotta jest przesunięty w stosunku do swojej rzeczywistej lokalizacji. Podobnie, kościół NMP - znajduje się w innym miejscu, niż w rzeczywistości. Nie ma więc jednego punktu Canaletta, a wiele perspektyw z których malarz malował swoje dzieło, zmieniając tym samym rzeczywiste położenie budynków widocznych na jego obrazie.