4 z 8
Poprzednie
Następne
Wielkie projekty komunistycznej Warszawy. Zazwyczaj otwierano je konkretnego dnia! [PRZEGLĄD]
4. Fabryka Samochodów Osobowych
Tym razem kluczowa data – 22 lipca – została wykorzystana nie na końcu, a na początku inwestycji. Umowę na produkcję samochodu GAZ-M20 Pobieda (później znany jako FSO Warszawa) podpisano 22 lipca 1950 roku. Rok później prace na Żeraniu trwały w najlepsze, a 5 listopada 1951 roku z linii produkcyjnej zjechał pierwszy samochód. Fabryka FSO na Żeraniu była jednym z największych zakładów pracy w stolicy. Produkowano to kultową Syrenkę, Warszawę, Malucha czy Poloneza. Każdego roku z zakładu wyjeżdżały dziesiątki tysięcy aut. FSO była samodzielnym miasteczkiem z walcowniami, taśmami produkcyjnymi, stacją kolejową i torem doświadczalnym. Była to pierwsza w Polsce Fabryka Samochodów Osobowych.