Wielkie projekty komunistycznej Warszawy. Zazwyczaj otwierano je konkretnego dnia! [PRZEGLĄD]
2. Wisłostrada
„W 1972 r. powróciła tradycja powojennych spontanicznych czynów społecznych. Wisłostradę budowali wszyscy ci którym nieobojętny jest kształt naszego miasta” - pisała komunistyczna propaganda. W rzeczywistości Wisłostrada została otwarta dwa lata później, oczywiście 22 lipca. Była to kluczowa trasa, przecinająca miasto z północy na południe. Droga niezwykle potrzebna, lecz jej niefortunne ułożenie na lata odcięło Warszawę od Wisły. Podobno w budowie wzięło udział aż 400 tys. osób. W tym większa część, z przymusu w ramach tzw. „czynu społecznego”. „Oglądając to, co zrobiono, podziwiając nowe skrzyżowania, piękne przejścia podziemne, korzystając z urządzeń Wisłostrady nie zapominajmy o wysiłku jaki włożono w jej budowę” - pisała w dniu otwarcia „Stolica”. Szeroka droga miała aż 16 kilometrów długości. Z czasem dobudowano kolejne pięć kilometrów. Prace trwały 36 miesięcy. Wisłostrada połączyła dwa krańce miasta i wprowadziła ruch z użyciem bezkolizyjnych skrzyżowań.