Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wiemy już dlaczego zapadł się Bulwar Filadelfijski

redakcja
redakcja
KMARK53
Urząd Miasta otrzymał wyniki ekspertyzy 90-metrowego uszkodzenia Bulwaru. Według niej główną przyczyną zapadnięcia się części nabrzeża wiślanego w rejonie mostu kolejowego w Toruniu było długotrwałe obniżenie poziomu wody w Wiśle.

Sprawa zaczęła się pod koniec września tego roku, kiedy podczas kontroli bulwaru odkryto uszkodzenie ok. 90-metrowego odcinka umocnienia brzegowego. Na fragmencie tym w 2009 roku była wymieniona nawierzchnia w ramach tzw. III etapu zagospodarowania nabrzeży Wisły.Niezwłocznie po odkryciu osuwiska pracownicy Wydziału Środowiska i Zieleni Urzędu Miasta i przedstawiciele Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku przeprowadzili oględziny miejsca i sporządzili zgłoszenie katastrofy budowlanej. Dokumenty te zostały przesłane, zgodnie z wymogami przepisów ustawy Prawo budowlane, do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Bydgoszczy, Komendy Miejskiej Policji w Toruniu oraz Prokuratury Rejonowej w Toruniu. Teren zapadliska został ogrodzony i zabezpieczony. Jednocześnie miasto zleciło Instytutowi Techniki Budowlanej w Warszawie wykonanie ekspertyzy dotyczącej przyczyn osunięcia się mas ziemnych wraz z planem działań naprawczych.Specjaliści przeprowadzili badania terenowe: zinwentaryzowali uszkodzenia nabrzeża, w 21 punktach wykonali wiercenia badawcze, sondowania dynamiczne i sondowania statyczne, oraz w 9 przekrojach dokonali pomiarów geometrii skarpy oraz dna Wisły - przy współpracy z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Dla próbek pobranych podczas wierceń wykonano badania laboratoryjne: analizę makroskopową - podając rodzaj i stan gruntu, oznaczenia wilgotności dla gruntów spoistych oraz badania wytrzymałościowe. Na podstawie przeprowadzonych prac określono stateczność podłoża z wykorzystaniem metod modelowania numerycznego. W wyniku tych badań stwierdzono, że główną przyczyną zaistniałych uszkodzeń było długotrwałe obniżenie się poziomu wody w Wiśle, ponieważ zmniejszenie słupa wody spowodowało redukcję siły dociskającej żelbetową ściankę do powierzchni skarpy. Niski stan wody spowodował również zdrenowanie wody z nasypu i zwiększenie tym samym jego ciężaru efektywnego, co negatywnie wpłynęło na stateczność skarpy. Do powstania w niej szczelin i rozluźnień mogła się też przyczynić powódź z 2010 roku, kiedy doszło do mechanicznego wypłukania osadów przez wody podziemne wsiąkające w skałę lub glebę.Ogólna stateczność skarpy między brzegiem Wisły a Bulwarem Filadelfijskim - według ekspertów nie budzi zastrzeżeń. Naprawy wymaga jedynie konstrukcji nabrzeża w rejonie osuwiska. Jak dokładnie będą przebiegać te prace – zadecyduje Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Bydgoszczy.  

od 12 lat
Wideo

echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto