Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

ZTM stawia na komunikację szynową

Michał Rejman
Do końca tego roku w taborze miejskim mają dominować nowoczesne pojazdy
Do końca tego roku w taborze miejskim mają dominować nowoczesne pojazdy Fot. ZTM
Sprawne zarządzanie komunikacją publiczną w tak dużym mieście, jakim jest Warszawa, to logistyczne wyzwanie. Czas przyjrzeć się temu, co planuje zarząd Transportu Miejskiego w ciągu najbliższych 12 miesięcy i jakie zmiany w komunikacji stołecznej nas czekają.

Na stronie internetowej ZTM pojawiły się nowa wyszukiwarka i możliwość zakupu biletu online. Wyremontowano cztery pętle autobusowe, gdzie wymieniono nawierzchnie jezdni i peronów. Otworzono tunel łączący Dworzec Gdański z pobliską stacją metra. Pojawiły się kolejne buspasy - na terenie miasta mają już w sumie 38 kilometrów. Ciągle natomiast trwa budowa brakującego odcinka torów kolejowych do lotniska Chopina.

Więcej utrudnień, ale...

Zmian organizacji ruchu czy liczby zablokowanych ulic będzie niestety jeszcze więcej niż w roku ubiegłym. Są dwa powody tych utrudnień.

Po pierwsze, wiosną przyszłego roku rozpocznie się budowa centralnego odcinka II linii metra i do akcji wkroczą oczekiwane od dawna superkrety, czyli tarcze TBM, które zaczną drążyć tunele na rondzie Daszyńskiego i na Powiślu. Zmianie ulegnie organizacja komunikacji w Śródmieściu. Zamknięte zostaną rondo ONZ i ulica Świętokrzyska.

Po drugie, kontynuowane będą prace modernizacyjne mające na celu przygotowanie miasta do zapewnienia sprawnej komunikacji podczas Euro 2012.

Jak wyjaśnia dyrektor ZTM Leszek Ruta, utrudnienia to cena, którą trzeba zapłacić za unowocześnienie układu komunikacyjnego w stolicy. Zapewnia jednocześnie, że ZTM dołoży wszelkich starań, żeby zmiany były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców stolicy.

Czytaj także:
* Zmiany w rozkładach jazdy warszawskiej komunikacji miejskiej wskutek WOŚP
* Marki czekają na obwodnicę. Czy minister infrastruktury dotrzyma danego słowa?
* Farsy na kolei ciąg dalszy. Sprzedano bilety na miejsca, których nie było w pociągu

ZTM stawia na szyny

Zgodnie ze strategią zrównoważonego transportu przyjętą przez stołeczny ratusz i realizowaną przez ZTM priorytet w Warszawie ma komunikacja szynowa. Oznacza to, że linie autobusowe mają dowozić pasażerów do tramwajów, metra i kolei. Autobusy natomiast będą stanowić podstawowy środek transportu jedynie w regionach pozbawionych komunikacji szynowej.

Do końca 2011 r. planowane jest doprowadzenie linii tramwajowej na Tarchomin. W maju natomiast rozpoczną się dostawy nowoczesnych pociągów z siedzeniami typu metro dla linii SKM.

Modernizacja i biurokracja

Powoli w Warszawie pojawiają się nowoczesne, wyposażone w monitoring, elektroniczne wyświetlacze czy automaty z biletami pojazdy. Ciągle jednak ulicami poruszają się także stare, często nieogrzewane autobusy i tramwaje, co jest dotkliwie odczuwalne zwłaszcza teraz. ZTM obiecuje, że do końca 2011 roku nowoczesne, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych pojazdy będą dominowały w taborze.

Jest też zła wiadomość dla dojeżdżających do Warszawy. Na rządowych biurkach ugrzęzła ustawa, która ma dać możliwość rozszerzenia strefy wspólnego biletu. Alternatywą ma być tzw. bilet łączony na wzór obowiązującego w Łomiankach. ZTM w tym roku planuje dojść do porozumienia w tej kwestii m.in. z Brwinowem, Milanówkiem i Grodziskiem Mazowieckim.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto