Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na furmankach, na pace i w rikszach. Komunikacja w powojennej Warszawie w obiektywie Stefana Rassalskiego

Wojciech Rodak
Wojciech Rodak
Stefan Rassalski/NAC
Na pakach chłopskich furmanek, na platformach ciężarówek, w rikszach, po prowizorycznych drewnianych mostach - tak przemieszczali się mieszkańcy zrujnowanej Warszawy w pierwszych latach po wojnie. Komunikacyjną codzienność tamtych dni uwiecznił na zdjęciach Stefan Rassalski. Poniżej dalsza część artykułu i zdjęcia.

Od wiosny 1945 r. warszawska infrastruktura komunikacyjna powoli podnosiła się z ruin. 20 czerwca uruchomiono pierwszą linię tramwajową na Pradze. Po lewej stronie Wisły, na Ochocie, pierwsze tramwaje ruszyły 15 września.

Jednak wcześniej, po samym "wyzwoleniu", głównym środkiem komunikacji masowej w Warszwie były zwykłe chłopskie furmanki. W kwietniu do transportu pasażerów zaczęto wykorzystywać także ciężarówki wojskowe. Były one najcześciej bardzo wysokie i wsiadało się do nich po drabince. Niedługo po mieście zaczęły także kursować autobusy: francuskie Somua (woziłu pasażerów w stolicy od 1928 aż do 1949 r.!) i Chausson (kursowały od 1947 r. do 1969 r.) oraz brytyjski Leyland Titan (10 sztuk użytkowano od lutego 1946 r.).

Na początku stycznia 1946 r., na linii od Trębackiej do placu Unii Lubelskiej, zaczęły jeździć trolejbusy. Używane pojazdy, marki JAT b-2, były darem od Związku Radzieckiego. Ich trakcję instalowano przy użyciu pojazdów wieżowych marki "Magirus".

Poza środkami transportu Stefan Rassalski uwiecznił także pierwsze powojenne przeprawy przez Wisłę. Na zdjęciach widzimy wąski most pontonowy (istniał na linii ulicy Jakubowskiej i Ludnej) i szeroki most wysokowodny na linii Karowa-Okrzei.

Autorem zdjęć w galerii, jak wspomniano, jest Stefan Rassalski (1910-1972) - artysta grafik i malarz, historyk sztuki. W czasie wojny działał w konspiracji m. in. prowadził zajęcia na tajnych kompletach i podrabiał dokumenty. W czasie powstania w Warszawie fotografował walki na Śródmieściu Południowym. Po wojnie pracował m. in. w Biurze Odbudowy Stolicy, współpracował z tygodnikiem „Stolica” oraz w Komitecie ds. Urbanistyki i Architektury. Prezentowane poniżej zdjęcia wykonał w latach 1945-48.

Na furmankach, na pace i w rikszach. Komunikacja w powojenne...

Stae Miasto. Wąski Dunaj

Niepublikowane zdjęcia Warszawy z lat 40. Zrujnowane Śródmie...

Zdjęcia zrujnowanej Warszawy. Stolica zaraz po wejściu Niemc...

Luksusowy i nowoczesny gmach powstał w latach 1925-26 r. W czasie działań wojennych poważnie uszkodzono tylko jeden z jego narożników. Po wojnie budynek odrestaurowano, wrócili do niego lokatorzy. Jednakże w 1956 r. władze stolicy zdecydowały o jego wyburzeniu. Dlaczego tak postąpiono? Może komuś wydawał się nazbyt "sanacyjny" by istnieć?

Komunistyczne zbrodnie na architekturze Warszawy. Miejskie p...

Zdjęcia Warszawa po wojnie

Warszawa przed i po II wojnie światowej. Jak zmienił się "Pa...

od 12 lat
Wideo

Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto