Nowa linia średnicowa, czyli S-Bahn w Warszawie. Tunel pod Starówką i trasa z Woli do „Mordoru”

Piotr WróblewskiZaktualizowano 
Kolejarze pokazali pomysł na nową linię średnicową. Warszawa - niczym Berlin - miałaby swój S-Bahn, a system metro-kolej zostałby scementowany. Pomysł śmiały, ale co z jego realizacją? Na razie wyznaczono odległe terminy, a co gorsze miasto nic nie wie o planach kolejarzy.

Kolejarze zaprezentowali „Master Plan” dla Warszawy. Wśród kilku pomysłów rozbudowy największe wrażenie robi budowa – zupełnie od podstaw – nowej linii średnicowej. Czas realizacji jest niezwykle oddalony, bo możliwe rozpoczęcie prac zaznaczono po roku 2027. Nie określono nawet drugiej granicznej daty.

„Potrzeba linii wynika przede wszystkim z prognozowanego braku przepustowości na linii średnicowej dalekobieżnej” - czytamy w master planie kolejarzy. „Wykorzystanie tej linii do ruchu aglomeracyjnego jest możliwe, jednak wymaga kontynuacji analiz w zakresie nowego układu relacji pociągów KM i SKM Warszawa” - tłumaczy PKP PLK.

Nowa linia średnicowa. Którędy?

Nowa średnica to tak naprawdę dwa tunele pod centrum miasta. Pierwszy zaczynałby się na Targówku w okolicach wiaduktu nad Radzymińską. Tam tory schodziłyby pod ziemię, żeby przebić się pod stację metra Dworzec Wileński. Następnie ośmiokilometrowy tunel przechodziłby pod dnem Wisły, pod Starówką do stacji Ratusz Arsenał (węzeł z metrem). Potem w kierunku al. Jana Pawła II i dalej do Dworca Głównego.

Drugi tunel miałby łączyć Dworzec Gdański i Główny. Zapewne znalazłby się pod Okopową i Towarową. Kolejarze na razie nie ujawniają szczegółów. - Będzie to kolej zagłębiona na poziomie -1 i -2 – odpowiadają jedynie. - Pozostałe kwestie będą przedmiotem analiz – tłumaczą.

Czy plan powstał w porozumieniu z miastem? - Nic nie wiemy o tym planie – słyszymy w ratuszu. - Przekażemy nasz „Master Plan” miastu tak, by wziąć pod uwagę planowane inwestycje przy tworzeniu planów miejscowych – tłumaczył szef PKP PLK, Ireneusz Merchel.

Nowa linia z dworca Warszawa Główna miałaby biec w kierunku „Mordoru”. W ten sposób udałoby się połączyć dwa zagłębia biurowe: na Woli i na Mokotowie. W tunelu pociągi jeździłyby po starej i nowej średnicy. Co więcej byłoby miejsce na kilka węzłów przesiadkowych metro-kolej (m.in. Centrum, Dworzec Wileński, Dworzec Gdański, Ratusz Arsenał). Warszawa miałaby swój odpowiednik berlińskiego S-Bahn. Na razie jest to jednak tylko plan, a biorąc pod uwagę przesuwanie remontu linii średnicowej, nie wiadomo czy kiedykolwiek powstanie.

POLECAMY TEŻ:



Wideo

Komentarze 14

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

Na razie to trzeba uruchomić linię Konstancin-Jeziorna Wwa Wschodnia.Tory są tylko pociągu nie widać.

K
Ktoś

Przecież Mordor na Mokotowie za kilka lat będzie osiedlem mieszkalnym a nie biurowym. Już powoli zwalnia się miejsce w budynkach ponieważ zarządzający nimi nie przedłużają umów

G
Gość

Czyli będzie jak w Berlinie ! Metro czyli U-bahn na 750V, a podziemne średnice na 3000V

G
Gość

Kolejarze to niech najpierw zadbają o obecne linie kolejowe Punktualność i czystość w pociągach Takie planowanie niech zostawia fachowcom Jja mogę wymyślić węzeł powietrzny z wagonikami Termin rozpoczęcia prac 2025 Ale nie wiem jak to będzie Kupa smiechu

G
Gość
2019-07-10T13:06:41 02:00, Kaszix:

Co to jest "Dworzec Główny"? 🤔

Dworzec główny był przed wojną, zapewne chodziło o Warszawę Główną

2kk

Czy ktoś mógłby wytłumaczyć Dobrze Zmienionym menadżerom PKP, że w Warszawie nie mają przystanku kolejowego "Warszawa Rakowice" a co najwyżej "Warszawa Rakowiec"? Niby drobiazg, ale jakże ilustruje poziom wiedzy i kompetencji ludzi, którzy mają wielką ochotę zaszastać nieswoimi miliardami...

s
spizi

po kiego grzyba łączyć Mordor z drugim Mordorem

K
Kaszix

Co to jest "Dworzec Główny"? 🤔

G
Gość

Brakuje czegokolwiek w okolicach mostu Siekierkowskiego by wysiąść z samochodu do metra/pkp/tramwaju.

B
Boom

Jak beton kolejowy bierze się za jakiekolwiek plany i inwestycje to od razu wiadomo, że nic z tego lub będzie to trwało latami. Ustrój się zmienił, kolejarze (i ministerstwo) nie.

G
Gość
2019-07-10T08:35:37 02:00, Antysocjalista:

W Chinach, Singapurze, Hong-kongu, czy innym kapitalistycznym kraju, zaczęliby budować za rok i w dwa skończyli. W socjalistycznej Polsce nie liczy się zarobek, a to, czy państwo da. Dlatego jesteśmy 200 lat do tyłu za krajami azjatyckimi.

racja

A
AAP

Udusiłbym za "master plan" i w ogóle za straszny napuszony język.

A
Antysocjalista

W Chinach, Singapurze, Hong-kongu, czy innym kapitalistycznym kraju, zaczęliby budować za rok i w dwa skończyli. W socjalistycznej Polsce nie liczy się zarobek, a to, czy państwo da. Dlatego jesteśmy 200 lat do tyłu za krajami azjatyckimi.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3