Nowe stacje I linii metra. Projekt przystanków „Plac Konstytucji” i „Muranów” za ponad 7 milionów. Kiedy budowa?

Piotr WróblewskiZaktualizowano 
Szymon Starnawski
Nowe stacje I linii metra. Miasto chce zbudować dwa przystanki „Plac Konstytucji” i „Muranów”. Mają być gotowe do 2026 roku. Na razie otwarto koperty w przetargu na dokumentację. Oferty mieszczą się w budżecie zakładanym przez Warszawę.

Nowe stacje miały powstać podczas budowy I linii metra. Ostatecznie usunięto je z projektów w latach 70. - ze względów finansowych. Później temat wielokrotnie powracał. Ostatnio w kampanii wyborczej. Rafał Trzaskowski – wtedy kandydat na prezydenta – zapowiedział budowę stacji A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów.

- Niewątpliwie budowa stacji Muranów i Plac Konstytucji poprawi dostępność komunikacji miejskiej w centrum. Jeśli chodzi o odległości między stacjami będziemy mogli porównywać się z innymi sieciami tego typu w europejskich stolicach – mówił nam w maju Tomasz Demiańczuk ze sztabu prasowego. Wtedy też dowiedzieliśmy się, że na projekt i uzyskanie pozwolenia na budowę firma ma dwa lata od dnia podpisania umowy.

Nowe stacje I linii metra. Kto je zaprojektuje?

Nowe stacje mają zostać otwarte w 2026 roku. Zaprojektuje je firma wybrana w przetargu w oparciu o dwa kryteria: cena (40 proc.) oraz doświadczenie (60 proc.). Do postępowania zgłosiły się dwie firmy: Biuro Projektów „Metroporojekt” (7,3 mln zł) oraz ILF Consulting Engineers Polska (7,6 mln zł). Obydwie mieszczą się w budżecie zarezerwowanym na ten cel przez miasto, który wynosi nieco ponad 7,7 mln zł.

W przetargu chodzi zaprojektowanie dwóch nowych stacji na pierwszej linii metra:

  • A12 Plac Konstytucji (w ciągu ul. Marszałkowskiej, od pl. Konstytucji do rejonu skrzyżowania z ul. Wilczą)
  • A16 Muranów (w ciągu ul. gen. W. Andersa, od rejonu skrzyżowania z ul. M. Anielewicza do rejonu skrzyżowania z ul. Stawki)


Źródło: metro.waw.pl

Jak informowaliśmy w maju, stacja Pl. Konstytucji znajdowałaby się 600 metrów od Politechniki i 850 metrów od Centrum. Z kolei stacja Muranów byłaby oddalona 600 metrów od przystanku Ratusz Arsenał i 900 metrów od Dworca Gdańskiego. Informacje te podaje Metro Warszawskie, które w 2006 roku przygotowało szczegółowy raport na temat budowy dwóch dodatkowych stacji. „Co ważne uruchomienie tych stacji nie pociągnie za sobą zmiany częstotliwości kursowania pociągów na pierwszej linii metra” - czytamy w opracowaniu.

Warto dodać, że w czasie prac nad pierwszą linią metra przygotowano rezerwę pod dwie brakujące stacje. Ich budowa będzie zatem łatwiejsza. Należy jednak pamiętać, że będą to prace na „żywej tkance”, ponieważ metrem jeżdżą codziennie setki tysięcy pasażerów. Na pewno konieczne będą zamknięcia lub ograniczenia w kursowaniu pociągów.

- Wykonawca musi uwzględnić uwarunkowania eksploatacyjne dla pierwszej linii metra. Ważne jest utrzymanie maksymalnie długo pełnej przepustowości. Chodzi także o to, żeby ograniczenia odcinkowe były jak najkrótsze – tłumaczył nam w maju Demiańczuk. Miasto zapewnia, że nad stacjami utrzymany zostanie ruch kołowy.

POLECAMY TEŻ:



Zobaczcie też: [ Metro na Targówku jest już gotowe. Testowali je także strażacy

](http://warszawa.naszemiasto.pl/artykul/budowa-ii-linii-metra-na-ukonczeniu-na-targowku-testowano,5173249,art,t,id,tm.html)

Wideo

Komentarze 16

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość
2019-07-12T06:58:13 02:00, Motyl:

Niepotrzebne. Wydłużą tylko czas dojazdu. Nie ma sensu z metra robić drugiego tramwaju na tej trasie. Do tego budowa oznacza zamknięcie linii i w efekcie chaos.

Dokładnie, chcą robić tramwaj. "Bo tak jest za granicą". Ale np. w Londynie metro powstawało lata temu, i teraz już tego nie zmieniają, ale czasy przejazdów mogłyby być szybsze, gdyby nie stacja co chwila... Jest to żadna korzyść. A metro na Białołękę, Wawer itp. byłoby ogromną korzyścią dla wielu osób.

G
Gość
2019-07-12T08:53:49 02:00, Gość:

Beznadzieja. Przecież PL. Konstytucji jest rzut beretem od Politechniki !!! Czy tych pieniędzy nie można wydać na bardziej ważne cele ? Np. przyspieszenie budowy 2 lini na Bemowie bo tam idzie to bardzo słabo. Za te propozycje 2 stacji , o ile dojdzie powinien być ktoś odpowiadać za niegospodarnosc .

2019-07-13T14:12:47 02:00, Gość:

Zgadzam się z każdym słowem

Święta prawda. Z pl. Konstytucji w 3 minuty można dojść do Polibudy. Podobie z Muranowa na ratusz. Nowe stacje to zmarnowane pieniądze i dłuzszy czas jazdy metra.

G
Gość
2019-07-12T08:53:49 02:00, Gość:

Beznadzieja. Przecież PL. Konstytucji jest rzut beretem od Politechniki !!! Czy tych pieniędzy nie można wydać na bardziej ważne cele ? Np. przyspieszenie budowy 2 lini na Bemowie bo tam idzie to bardzo słabo. Za te propozycje 2 stacji , o ile dojdzie powinien być ktoś odpowiadać za niegospodarnosc .

Zgadzam się z każdym słowem

P
Paweł
2019-07-13T09:11:52 02:00, Gosc Supertosc:

Pl. Konstytucji - super pomysł, zwłaszcza, że Politechnika nie zapewnia szczególnej wygody, jest położona na uboczu i pęka w szwach. Muranów - nie za bardzo wiem po co, po przesunięciu stacji Ratusz Arsenał względem pierwotnych planów.

Stacja Politechnika na uboczu? Leży przy trasie Łazienkowskiej i dlatego pełni rolę węzła przesiadkowego dla osób jadących na Ochotę, Wolę, Bemowo, Pragę Pld, Wawer itd. Stacja na Pl. Konstytucji tej roli nie przejmie. Sytuację poprawi dokończenie linii M2 i ew. budowa metra na Gocław.

G
Gość

Przystanek i stacja to nie są słowa których można używać zamiennie.

G
Gosc Supertosc

Pl. Konstytucji - super pomysł, zwłaszcza, że Politechnika nie zapewnia szczególnej wygody, jest położona na uboczu i pęka w szwach. Muranów - nie za bardzo wiem po co, po przesunięciu stacji Ratusz Arsenał względem pierwotnych planów.

J
Janusz

Powrót do pierwotnej koncepcji. Stacje były w pierwotnym projekcie pierwszej linii metra tylko ich nie wybudowano.

P
Paweł
2019-07-11T22:03:03 02:00, Paweł:

O co tu tak na prawdę chodzi? Korzyści z tego będą minimalne. 500 metrów bliżej do metra dla wąskiej grupy osób.

A koszty gigantyczne:

-Setki milionów złotych.

-Sparaliżowanie ruchu w centrum, bo tego się nie da zrobić bez zamykania ulic.

-Metro, już dziś pękające w szwach, czeka zapewne całkowite zamknięcie centralnego odcinka na kilka miesięcy o ile nie lat.

-I wreszcie, docelowe wydłużenie przejazdu o kilka minut.

Nie lepiej budować metro na Służewiec? Gocław? Białołękę?

2019-07-11T23:08:39 02:00, Gość:

Chodzi o to, żeby zbudować stację metra w dogodnym miejscu dla dojścia do Muzeum Polin. Żeby to zamaskować dodali stacje Plac Konstytucji.

Też o tym pomyślałem. Możliwe też, że przejmują jakieś nieruchomości w tym rejonie i liczą na skok wartości.

J
JamGość

Kolejny żenujący pomysł.

G
Gość

Beznadzieja. Przecież PL. Konstytucji jest rzut beretem od Politechniki !!! Czy tych pieniędzy nie można wydać na bardziej ważne cele ? Np. przyspieszenie budowy 2 lini na Bemowie bo tam idzie to bardzo słabo. Za te propozycje 2 stacji , o ile dojdzie powinien być ktoś odpowiadać za niegospodarnosc .

M
Motyl

Niepotrzebne. Wydłużą tylko czas dojazdu. Nie ma sensu z metra robić drugiego tramwaju na tej trasie. Do tego budowa oznacza zamknięcie linii i w efekcie chaos.

G
Gość

No chyba w bardziej bezsensowny sposób naszych pieniędzy nie da się wydać. Żenada.

G
Gość

Wielka pomyłka nie potrzebnie będą wydane podatników pieniądze

G
Gość
2019-07-11T22:03:03 02:00, Paweł:

O co tu tak na prawdę chodzi? Korzyści z tego będą minimalne. 500 metrów bliżej do metra dla wąskiej grupy osób.

A koszty gigantyczne:

-Setki milionów złotych.

-Sparaliżowanie ruchu w centrum, bo tego się nie da zrobić bez zamykania ulic.

-Metro, już dziś pękające w szwach, czeka zapewne całkowite zamknięcie centralnego odcinka na kilka miesięcy o ile nie lat.

-I wreszcie, docelowe wydłużenie przejazdu o kilka minut.

Nie lepiej budować metro na Służewiec? Gocław? Białołękę?

Chodzi o to, żeby zbudować stację metra w dogodnym miejscu dla dojścia do Muzeum Polin. Żeby to zamaskować dodali stacje Plac Konstytucji.

P
Paweł

O co tu tak na prawdę chodzi? Korzyści z tego będą minimalne. 500 metrów bliżej do metra dla wąskiej grupy osób.

A koszty gigantyczne:

-Setki milionów złotych.

-Sparaliżowanie ruchu w centrum, bo tego się nie da zrobić bez zamykania ulic.

-Metro, już dziś pękające w szwach, czeka zapewne całkowite zamknięcie centralnego odcinka na kilka miesięcy o ile nie lat.

-I wreszcie, docelowe wydłużenie przejazdu o kilka minut.

Nie lepiej budować metro na Służewiec? Gocław? Białołękę?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3