Wielki powrót ezetek z Jugosławii

Do Warszawy z krajów byłej Jugosławii wróci eksportowe osiągnięcie techniczne Polaków. Po 40 latach. Pierwszy pociąg EN-71 w poniedziałek wyjedzie na trasę do Ciechanowa.

Pociąg ma nowoczesne silniki, karoserię, nowe wózki i sprężarki. Jest zielono-biało-żółty, w środku ma nowe siedzenia, toaletę z zamkniętym obiegiem i leżaczkiem do przewijania dziecka. Wyposażony w ciekłokrystaliczne wyświetlacze pociąg EN-71, który już w poniedziałek wyjedzie na tory, oprócz nowinek technicznych ma też bardzo ciekawą historię. Otóż wyprodukowany około 40 lat temu we Wrocławiu pociąg, wraca do Polski z krajów byłej Jugosławii.

Europa jeździ polskimi pociągami sprzed 40 lat

Trafił tam za czasów Władysława Gomułki jako wielkie osiągnięcie Polskiego przemysłu. EN-71 był wtedy odpowiedzią na sprawiające problemy na górzystych trasach składy EN-57. Wyróżniała go m.in. znacznie większa moc silników. W sumie do Jugosławii w latach 1965 - 1974 trafiło 26 takich jednostek. Teraz za sprawą europejskich zakładów modernizacji taboru kolejowego zyskują one nowe życie.

Jeżdżą w barwach słoweńskich kolei, 10 sztuk kupili Włosi, część nabył też należący do bydgoskiej PESY Zakład Naprawy Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. - Pociąg, który po gruntownej przebudowie wczoraj przyjechał do Warszawy jest jednym z pięciu takich egzemplarzy, które w najbliższym czasie trafią do Kolei Mazowieckich - mówi Marcjusz Włodarski, rzecznik KM.

Taniej i lepiej

Przewoźnik, kupił je wraz z jeszcze pięcioma zmodernizowanymi EN-57 za 110 milionów złotych. - Po przebudowie są one 3 razy tańsze niż nowe składy, a oferują porównywalną jakość - mówi Włodarski. Mają nawet system odzyskiwania energii działający na identycznej zasadzie jak rozsławiony w Formule 1 "KERS".

W Kolejach Mazowieckich jeździ już jedna jednostka, która wróciła z byłej Jugosławii. Jest to pociąg EN-71-100, z charakterystycznymi ryflowanymi bokami.


Zobacz również:
Jeden pociąg, dwóch maszynistów
Do Modlina pojedziemy Filtrami?
Deutsche Bahn: Nie chcemy samodzielnych tras

MaW

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3