Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Druga linia metra w Warszawie. Zostały ostatnie odbiory na Bródnie. Kiedy otwarcie? Co z budową metra na Karolin i STP Mory?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Coraz bliżej otwarcia metra na Bródno. Prawdopodobnie nastąpi ono jeszcze w tym miesiącu, poznaliśmy nawet możliwą datę dzienną. Rodzi się jednak od razu pytanie: co dalej? Do wybudowania pozostaje odcinek na Karolin na który wydawane są kolejne zgody na budowę, ale wciąż nie ma zapowiadanego porozumienia finansowego. Co to oznacza?

Sukcesywnie spływają kolejne zgody na użytkowanie obiektów, tj. tuneli, stacji i wentylatorni, na ostatnim odcinku metra. Zakończyły się tam prawce budowlane, zresztą zgodnie z harmonogramem i terminem kontraktowym, który przypadał pod koniec sierpnia. Miasto nie podaje konkretnej daty otwarcia jak było chociażby w przypadku metra na Bemowie. Niemniej jednak daty już padają.

Agnieszka Borowska warszawska radna wskazała, że nieoficjalnie mówi się o 17 lub 24 września, z ratusza dochodzą głosy, że 24 byłby wskazany ze względu na dzielnicowe święto na Targówku. Zapytaliśmy też wykonawcę o możliwy termin. – 24 września jest na pewno datą realną, ale nie oficjalną. Wszystkie dokumenty są złożone i czekamy teraz na pozwolenia na użytkowanie – mówi w rozmowie z nami Bartosz Sawicki, rzecznik prasowy firmy Gulermak.

Druga linia metra w Warszawie. Zostały ostatnie odbiory na B...

Bardzo możliwe, że od wojewódzkich urzędników, którzy wydają zgodę zależy teraz termin otwarcia. Skłaniamy się jednak ku temu, że 24 września pojedziemy nowym odcinkiem metra na Bródno. Będzie to rok absolutnie rekordowy. Łącznie 5 nowych stacji na wschodnim i zachodnim odcinku. Wśród nich największa, powierzchniowo, stacja metra w Europie - C21 "Bródno". – Teren tej stacji jest ogromny. Na torach odstawczych zmieściłyby się dwa Boeingi 787. Z tego co wiem, to pod względem powierzchni jest to największa stacja metra w Europie – mówi nam Sawicki.

Wciąż nie wiadomo co z budową na Karolin

W ostatnim czasie informowaliśmy o tym, że spływają kolejne pozwolenia na budowę ostatniego, zachodniego, odcinka drugiej linii metra. Tyle, że nie oznacza to wcale, że zaraz rozpoczną się tam prace. Do rozwiązania pozostaje sprawa różnicy kosztów. Jak tłumaczy nam Bartosz Sawicki za kwotę, na którą podpisano kontrakt w 2018 roku tych stacji i STP po prostu się wybudować nie da.

Metro Warszawskie

Co na to miasto? Podczas otwarcia nowych stacji na Bemowie od rzeczniczki warszawskiego ratusza usłyszeliśmy: W ciągu kilku tygodni powinniśmy mieć odpowiedzi na pytania co dalej. Mieliśmy nadzieję, że taka informacja pojawi się podczas otwarcia nowych stacji, ale na dziś porozumienia nie ma i wciąż nie wiadomo co z końcowym odcinkiem. W prognozie finansowej miasta rozliczenie inwestycji zostało przeniesione na 2026 rok. To jednak, jak dowiadujemy się nieoficjalnie, bardziej zabieg techniczny związany z rozliczaniem faktur i środków unijnych. Oficjalnej informacji co dalej z budową nie ma.

Jeśli porozumienie nie zostanie zawarte do uzyskania wszystkich zgód na budowę (szacuje się, że powinny być na przełomie września i października), to może zrobić się naprawdę ciekawie. Czekamy na oficjalny komunikat miasta w tej sprawie, a przy tej okazji termin w jakim powstaną nowe stacje i STP Mory.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto