MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Ambitny program remontowy torowisk w Warszawie. 18 punktów, 5 km torów. W niektórych miejscach tramwaje zwalniały niemal do zera

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
W ostatnich miesiącach pojawiało się coraz więcej zarzutów wobec tramwajarzy o niewyremontowane fragmenty torowisk, które powodują coraz wolniejsze przejazdy warszawskiego taboru. Miejska spółka odpowiada teraz bardzo dużym programem remontowym. Przez pół roku chce zająć się ż 18 miejscami, a w kolejnych latach ma wyremontować jeszcze więcej kilometrów tras.

Wielkie remonty warszawskiej sieci tramwajowej

- Z uwagi na stan torowiska ruszamy z dużym programem remontowym w tym roku. Te 18 punktów to wszystkie prace remontowe, modernizacyjne lub też wymiany torowiska - mówił wiceprezydent Michał Olszewski. Jak podkreślał wiceprezes spółki Tramwaje Warszawskie, Konrad Niklewicz, w ostatnich latach spółka skupiała się na dużych strategicznych inwestycjach, ale nie tylko tym żyją tramwaje, le też ciągłym utrzymywaniem swojej infrastruktury w dobrej jakości. - Chcemy zagwarantować warszawiakom jak najwyższą jakość usługi transportowej - mówił Niklewicz.

- Za pośrednictwem mediów chcę oczywiście wszystkich użytkowników naszych tramwajów za utrudnienia przeprosić. Jednakże jeśli chcemy mieć najwyższą możliwą jakość usługi w Polsce i najlepszą sieć tramwajową w Polsce, a myślę, że i w tej części Europy, to musimy ją regularnie modernizować - podkreślał wiceprezes Konrad Niklewicz. W tym roku remonty obejmą powyższe 18 miejsc i 5 km toru, ale w kolejnych latach ma być to jeszcze więcej, bo nawet 10 km toru pojedynczego.

18 miejsc w całym mieście

Tramwajowy program remontowy 2024
TW

Jakie dokładnie zadania zaplanowali tramwajarze? Podzielone zostały na dwie grupy. Pierwsza z nich w drugim kwartale tego roku:

  • remont torów - Odrowąża, Matki Teresy, Rembielińska,
  • Obozowa - budowa platrofm przystankowych,
  • pętla Metro Marymont - remont toru postojowego,
  • wymiana zwrotnicy na węźle rozjazdowym Targowa/Kijowska,
  • Rondo Czterdziestolatka. Remont przejazdów,
  • pętla Metro Młociny - wymiana rozjazdu i szyn,
  • naprawa torowiska przy Parku Traugutta,
  • budowa odwodnienia na odc. Raszyńska - Asnyka. Wymiana szyn przy Krzywickiego, Filtrowej i Krzywickiego.

Z kolei w trzecim kwartale zapowiadają następujące prace:

  • remont toru postojowego na pętli Banacha,
  • Kercelak - remont węzła i remont przejazdu na Towarowej przy Chłodnej,
  • wymiana szyn i rozjazdów n pętli PKP Służewiec,
  • naprawa torów na skrzyżowaniu Wołoskiej z Dąbrowskiego i Wołoskiej z Kulskiego,
  • remont torów na skrzyżowaniu al. Waszyngton z Kinową i z Międzynarodową,
  • wymiana szyn przy wiadukcie kolejowym na ul. 11 listopada,
  • remont torów na skrzyżowaniach: Broniewskiego z Galla Anonima, z Mastysiakówny i z Al. Armii Krajowej,
  • remont torów na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i al. Wojska Polskiego,
  • budowa zwrotnicy na ul. Stawki.

Największe i najważniejsze miesca w szczegółch

Jednym z kluczowych miejsc jest ul. Odrowąża. Wbrew niektórym opiniom, że tramwaje wykonywały tu pewne prace, spółka odpowiada, że to niezwykle potrzebne prace modernizacyjne. Najstarsze fragmenty torowiska powstały w latach 1999-2000 i zostały niemal maksymalnie wyeksploatowane. Wzdłuż ulicy Matki Teresy z Kalkuty szyny były jeszcze przytwierdzone do drewnianych podkładów. Modernizacja tego odcinka ma zapewnić wyższy standard wykonania torów, taki jak w innych miejscach stolicy, na kilkadziesiąt lat. Jak tłumaczą tramwajarze, trasa ta stanie się za kilka miesięcy jedną z najbardziej obciążonych na całej sieci w Warszawie. Wyjeżdżać i zjeżdżać do nowej zajezdni na Annopolu będzie kilkadziesiąt tramwajów na godzinę. Wymieniona zostanie też część słupów trakcyjnych, a torowisko będzie zbudowane od nowa - z odwodnieniem.

Zbudowanie torowiska w zasadzie od nowa zapowiada wiceprezes Niklewicz na tzw. Kercelaku. Od końca czerwca do końca sierpnia będzie trwał remont węzła torowego na skrzyżowaniu Okopowej i al. Solidarności. Jest to jeden z najbardziej obciążonych odcinków sieci tramwajowej w Warszawie. Prace będą polegały nie tylko na wymianie szyn i rozjazdów, ale również obejmą wymianę ogromnej wyeksploatowanej płyty betonowej. Żeby nie zwiększać w tym roku utrudnień, druga część prac zostanie wykonana w przyszłym roku. Jak podkreśla prezes Niklewicz samo wiązanie betonu trwa bowiem 28 dni.

Na sierpień zaplanowana jest kolejna rozbudowa infrastruktury tramwajowej - związana z trasą na Wilanów. Na ulicy Stawki, przy ul. Pokornej, dzięki budowie rozjazdów powstanie zjazd dla tramwajów kończących bieg w tym miejscu (umożliwia on zmianę kierunku jazdy). Tramwaje Warszawskie podtrzymują uruchomienie połączeń tramwajowych z pasażerami do Wilanowa na koniec wakacji, a część linii będzie dojeżdżała do nowego terminalu przy ul. Stawki. - Jak słusznie zauważył ZTM, nie wszystkie tramwaje muszą jechać z Wilnowa aż na Żoliborz. Część z nich może kończyć swój bieg np. na wysokości ul. Stawki - mówił Niklewicz.

Aleja Waszyngtona nie może czekać

Na początku sierpnia, przez jeden tydzień, przeprowadzona zostanie naprawa torów na dwóch skrzyżowaniach al. Waszyngtona – przy ul. Kinowej i Międzynarodowej. Jak tłumaczy prezes Niklewicz infrastruktura jest w bardzo złym stanie i nie może czekać na zaplanowany za kilka lat kompleksowy remont al. Waszyngtona. Do tego czasu będą wykonywane tu bieżące remonty. Ogłoszenie przetargu na dokumentację potrzebną do modernizacji al. Waszyngtona zostało zaplanowane na ten rok.

Podobna sytuacja ma miejsce na ul. Obozowej. W ubiegłym roku zrealizowano tu wymianę torów oraz obsadzenie ich rozchodnikiem. Na koniec tramwajarze zaplanowali przebudowę przystanków – jednych z ostatnich w Warszawie, które nie są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ciągu kilku lat planowana jest kompleksowa przebudowa ul. Obozowej, ale jak mówi Niklewicz, nie można już było czekać ze zmianami. Dwie tutejsze platformy – przystanki przy ul. Dalibora są już gotowe – zyskały dojścia z dwóch stron, a na dachach wiat rośnie już rozchodnik. Cała inwestycja ma zakończyć się do końca lata.

W tym roku gotowa będzie również dokumentacja potrzebna do modernizacji torów na ul. Słomińskiego. Prace zaplanowane są w przyszłym roku. A wkrótce tramwajarze podpiszą umowę na dokumentację potrzebną do naprawy wiaduktu przy Arkadii. Wyeksploatowane torowisko przejdzie remont w pierwszym możliwym terminie w przyszłym roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Eurowybory 2024. Najważniejsze "jedynki" na listach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto