Według przyjętego przez radnych Wieloletniego Planu Inwestycyjnego i budżetu miasta na rok 2010 w Warszawie powinny w najbliżym czasie powstać cztery ścieżki rowerowe. - To i tak już okrojony scenariusz, bo tych dróg miało być siedem - pisze Maciej Sumlicki z Zielonego Mazowsza. Tymczasem nie powstanie ich ani siedem, ani cztery, tylko dwie. Powód? Oczywiście pieniądze.
Odpowiedzialny za budowę ścieżek Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych dysponuje na ten cel jedynie 9 mln zł. - To wystarczy jedynie na budowę ciągów rowerowych wzdłuż praskiej części al. Solidarności i przy ul. Jagiellońskiej do Trasy Toruńskiej - mówi Małgorzata Gajewska, rzeczniczka ZMID. Ekolodzy z Zielonego Mazowsza są oburzeni.
- Dziś, po upływie pięciu miesięcy od przyjęcia budżetu, tłumacząc się niewystarczającymi środkami, ZMID planuje w tym roku budowę dwóch dróg dla rowerów, a jako wielki sukces obwieszcza rozważenie możliwości wybudowania trzeciej z zapisanych w tegorocznym budżecie w roku 2011. Oznacza to, że plan zostanie wykonany w 29 proc. - pisze Sumlicki. Według organizacji, miarka się przebrała. W poniedziałek o 13.30 na ręce przewodniczącej Rady Warszawy Ewy Malinowskiej-Grupińskiej petycję rowerzystów.
- Zaniepokojeni informacjami na temat zaniechania planów budowy niemal wszystkich dróg dla rowerów zapisanych w tegorocznym budżecie, apelujemy o jak najszybszą aktualizację Wieloletniego Planu Inwestycyjnego miasta. Zarezerwowanie środków potrzebnych na budowę dróg dla rowerów w najbliższych latach jest konieczne nie tylko ze względu na potrzeby mieszkańców, lecz również stanowi warunek powodzenia programu "warszawski rower publiczny", który już wkrótce ma pojawić się na warszawskich ulicach - czytamy w petycji.
W budżecie miasta zapisane są poniższe drogi rowerowe:
- w ciągu ulic Czerniakowska - Powsińska - Wiertnicza (odcinek od Trasy Siekierkowskiej do al. Wilanowskiej)
- w ulicy Anielewicza na odcinku od ulicy Okopowej do skweru Willy Brandta
- w al. Jana Pawła II na odcinku Solidarności - Rondo ONZ
- w ciągu ul. Radzymińska - al. Solidarności (odcinek od ul. Kraśnickiej do ul. Sierakowskiego).
- Gdybyśmy otrzymali finansowanie tych projektów, możemy rozpocząć realizację niemal natychmiast. Większość jest bowiem już opracowana, a niektóre w ostatniej fazie projektowania - mówi Małgorzata Gajewska.
Koszt budowy 1 km ścieżki rowerowej w Warszawie waha się pomiędzy 1,5 mln zł a 2,4 mln., w zależności od tego czy np. na drodze nowej ścieżki nie ma skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. O ocenę szans na przyznanie dodatkowych środków na budowę ścieżek rowerowych próbowaliśmy zapytać Tomasza Andryszczyka, ze stołecznego ratusza, jednak był on dziś nieosiągalny.
Zobacz telefon:
Jest wiosna. Przygotuj rower do jazdy!
Koleje Mazowieckie: za darmo przewieziesz rower i psa
Krakowskie Przedmieście bez rowerzystów?
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?