Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa II linii metra nie zwalnia tempa. Stołeczny ratusz publikuje raport z prac

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Budowa II linii metra w Warszawie. Najnowszy raport stołecznego Ratusza
Budowa II linii metra w Warszawie. Najnowszy raport stołecznego Ratusza Gulermak
Trwa budowa II linii metra w Warszawie. Jak informuje stołeczny Ratusz, na odcinku zachodnim montowane są torowiska i trasy kablowe, tynkowane są także kolejne ściany. W strefie północno-wschodniej zainstalowano z kolei pierwsze windy na stacjach. Poniżej publikujemy szczegóły najnowszego raportu udostępnionego przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy opublikował najnowszy raport z budowy II linie metra w Warszawie. Z informacji przekazanych przez stołeczny Ratusz wynika, że prace zarówno przy wschodnim, jak i zachodnim odcinku są na finalnym etapie. To dobra wiadomość dla mieszkańców stolicy, którzy nie mogą się już doczekać otwarcia kolejnych stacji.

- Praca wre na budowie II linii metra zarówno pod ziemią, jak i na powierzchni. Na odcinku zachodnim trwa montaż torowiska i tras kablowych, tynkowane są kolejne ściany. Na odcinku północno-wschodnim zamontowano już pierwsze windy na stacjach - informują władze stolicy na swojej stronie internetowej.

Budowa II linii metra w Warszawie. Najnowszy raport stołecznego Ratusza

Budowa II linii metra nie zwalnia tempa. Stołeczny ratusz pu...

Budowa II linii metra: odcinek wschodni

Stołeczny Ratusz zapewnia, że budowa metra we wschodniej części Warszawy ani na chwile nie zwalnia tempa. Zakończono już prawie budowę pierwszego odcinka pomiędzy stacjami Bródno i Kondratowicza, a z opublikowanego raportu dowiadujemy się, że do wybetonowania został już tam tylko niewielki odcinek. W pozostałych częściach tuneli trwa, lub jest przygotowywane zbrojenie torowisk.

- Równolegle do prac w tunelach dużo dzieje się także na samych stacjach. Na stacji Kondratowicza można zobaczyć już kamienne posadzki w części pasażerskiej, a także stanowiska pod przyszłe bramki biletowe. Na wszystkich stacjach zostały zainstalowane też pierwsze schody ruchome. Na razie jednak, ze względu na trwające prace wykończeniowe, są one schowane pod przykryciem. W częściach technicznych stacji pojawiły się już elementy wykończenia - płytki na ścianach oraz docelowe drzwi - informuje Ratusz.

W raporcie czytamy, że jednocześnie trwa montaż rynienek kablowych na ścianach zatorowych stacji i wzdłuż tuneli.

- Właśnie na tym etapie budowy można zauważyć jak wiele przewodów może zmieścić się na nowobudowanym odcinku metra - są to setki kilometrów kabli. Te elementy są budowane z dużym zapasem - w przyszłości łatwo będzie można np. umieścić nowy światłowód bez potrzeby rozkopywania miasta na powierzchni - informują władze stolicy.

Przypomnijmy, że na północno-wschodnim odcinku II linii metra powstają aktualnie trzy stacje: C19 "Zacisze" pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 "Kondratowicza" przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 "Bródno" przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Zostaną one połączone ponad czterema kilometrami torowiska. Za ostatnią stacją powstaje także komora torów odstawczych, służąca do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną również trzy wentylatornie.

Budowa II linii metra w Warszawie. Najnowszy raport stołecznego RatuszaUrząd Miasta Stołecznego Warszawy

Dokończenie powyższego odcinka jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, otrzyma za zrealizowanie inwestycji 1 397 895 000 zł.

Budowa II linii metra: odcinek zachodni

Na tym odcinku budowane są obecnie trasy kablowe, schody ruchome, podtorze, posadzki, tynki oraz wentylatornie.

- Niedawno zostały pożegnane tarcze TBM, które wydrążyły połączenie tunelowe pomiędzy stacjami i funkcjonującym odcinkiem. Teraz można już przejść niemal gotowymi tunelami, w których trwa montaż torowiska i tras kablowych. Ogromne, puste powierzchnie korpusów stacji zniknęły za ścianami pomieszczeń technicznych, gdzie tynkowane są ściany i montowane kolejne urządzenia stacyjne. A tam, gdzie jeszcze niedawno sterczały surowe, metalowe słupy, wyrosły platformy peronowe, schody prowadzące na poziom -1 i szyby windowe. Na stacji Bemowo zamontowano pierwsze peronowe schody ruchome - informuje stołeczny Ratusz.

W raporcie czytamy, że stacje Bemowo i Ulrychów to łącznie 11 500 metrów kwadratowych murów do tynkowania, ponad 6 500 metrów kwadratowych płytek ceramicznych do ułożenia w pomieszczeniach technicznych oraz około 10 500 metrów kwadratowych posadzek kamiennych w przejściach podziemnych i na peronach. Większość z prac tynkarskich została już zakończona.

Władze stolicy informują, że po peronie stacji Bemowo można już przejść po docelowych płytach peronowych. Obecnie trwa ich układanie na peronie stacji Ulrychów, w przejściach podziemnych i na klatkach schodowych.

W szybkim tempie postępują także prace w tunelach, gdzie rozpoczęto montaż wibroizolacji, a także zbrojenie podtorza i układanie szyn. Pierwsze efekty tych prac są już widoczne w części torów odstawczych stacji Bemowo. Równocześnie powstają długie kilometry rynien kablowych, które niedługo zostaną wypełnione infrastrukturą łączności i systemów sterowania ruchem.

Budowa II linii metra w Warszawie. Najnowszy raport stołecznego RatuszaUrząd Miasta Stołecznego Warszawy

Miasto przypomina, że na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek drugiej linii metra. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 "Ulrychów", położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 "Bemowo" znajdującej się niedaleko skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra.

Drugi etap budowy odcinka zachodniego również jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", współfinansowanego przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wykonawca inwestycji, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, otrzyma za jej zrealizowanie 959 249 940,00 złotych

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto