Konsorcjum budujące II nitkę metra przedstawiło w środę wstępny harmonogram prac. – Ruszamy pełną parą w kwietniu. Na początek robotnicy przełożą podziemne instalacje, takie jak rury kanalizacyjne czy światłowody, w okolicach ronda Daszyńskiego, Dworca Wileńskiego i przyszłej stacji Metro Stadio. Dlaczego akurat tam? Bo właśnie w tych miejscach zjadą potem pod ziemię trzy ogromne tarcze, by drążyć tunele – tłumaczył na konferencji prasowej Janusz Romanowski, przedstawiciel wykonawcy.
Korki murowane
Słynne już urządzenia żłobią zaczną żłobić korytarze na początku 2011 roku. Ale już w drugiej połowie 2010 roku kierowcy muszą się przygotować na poważne utrudnienia. – Z ruchu będą wyłączone ulice Targowa oraz Prosta i Świętokrzyska od Towarowej aż do Nowego Światu – powiedział Romanowski.
Dodał, że skrzyżowanie Targowej z al. Solidarności zostanie odtworzone do wiosny 2012 roku, by w czasie Euro 2012 Praga nie była totalnie sparaliżowana. Taki jest zresztą jeden z warunków zapisany w umowie na budowę II nitki metra. Wykonawca obiecuje też, że w czasie budowy przejezdne będą Marszałkowska i Nowy Świat. W centrum Warszawy powstanie też specjalny punkt informacyjny, w którym mieszkańcy będą mogli uzyskać informacje na temat budowy.
Harmonogram do podpisu
Tempo prac ma być szybkie, bo tarcze drążą nawet 10 metrów korytarza na dobę. Centralny odcinek II nitki metra ma około 3 km długości. Liczy siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński.
Inwestycja ma zostać zakończona 27 października 2013 roku. To wstępna data, bo harmonogram to na razie propozycja wykonawcy. Ratusz musi go jeszcze zaakceptować. Ma na to czas do 11 grudnia.
Przyjadą nowe wagony
Ale podziemne tunele to nie wszystko. Potrzebne są jeszcze pociągi. Dlatego miasto podpisało z Metrem Warszawskim umowę, dzięki której do stolicy trafi 250 nowych wagonów. – Tabor zakupimy dla I i II linii. Przetarg ogłosimy w pierwszej połowie 2010 roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, składy trafią do eksploatacji w 2013 roku – zapowiedział Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.
Drugą linię metra wybuduje włosko-turecko-polskie konsorcjum firm Astaldi, Gülermak oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
Rekordowy kontrakt opiewa na zawrotną sumę 4,1 mld zł, z czego prawie 3 mld wyłożyła Unia Europejska.
Zobacz także:
Umowa podpisana! Budujemy II linię metra
Zobacz jak Włosi będą budować II linię metra [zdjęcia]
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?