Carsharing w Warszawie
"Samochodowe veturilo" może być alternatywą dla posiadania własnego pojazdu, których w Warszawie jest coraz więcej. Według niektórych danych 600 pojazdów przypada na 1000 mieszkańców. A to powoduje liczne problemy m.in. z parkowaniem, zanieczyszczeniem powietrza i korkami. Dlatego miasto, obok dobrze ocenionej oferty usług transportu publicznego, rowerów miejskich i rosnącej sieci tras rowerowych, planuje też umożliwić mieszkańcom okazjonalne korzystanie z samochodu w razie, kiedy jest to konieczne. Temu ma służyć system carsharing - alternatywa dla posiadania własnego auta.
Usługa będzie polegała na bezobsługowym, krótkoterminowym wypożyczaniu samochodów. Aby skorzystać z pojazdu, trzeba będzie się zarejestrować w systemie (potwierdzając posiadanie prawa jazdy) i znaleźć lub zarezerwować wolne auto. Wypożyczanie będzie proste - odbywać się będzie za pomocą aplikacji mobilnej, strony www lub infolinii.
Samochody nie będą zaparkowane na dedykowanych stacjach, można je będzie wypożyczyć i oddać w dowolnym legalnym miejscu parkingowym na obszarze centrum miasta (obejmującym co najmniej: Mokotów, Ochotę, Pragę-Południe, Pragę-Północ, Śródmieście, Wolę i Żoliborz). Korzystając z auta, można się będzie poruszać także poza tą strefą.
Zobacz także: Mapa stacji Veturilo w Warszawie. Lokalizacje wypożyczalni rowerów miejskich
Ile to będzie kosztować?
Opłata za wypożyczenie będzie skalkulowana tak, by było ono konkurencyjne w porównaniu do sporadycznego korzystania z własnego auta. Ostateczna stawka zostanie określona w negocjacjach pomiędzy miastem a firmami zainteresowanymi prowadzeniem systemu. Podstawą wyboru operatora systemu będzie niska stawka. Użytkownik carsharingu w Warszawie nie będzie musiał płacić dodatkowo za benzynę czy parkowanie w strefie płatnego parkowania, odpadną też koszty typowe dla utrzymania własnego auta: serwis, ubezpieczenie, utrata wartości pojazdu itd. Dla osób korzystających z auta sporadycznie, kilka razy w miesiącu, wypożyczenie miejskiego samochodu będzie więc bardzo opłacalną alternatywą.
13 firm chce prowadzić carsharing w Warszawie
Chęć prowadzenia systemu zgłosiło 13 firm. Kolejnym etapem postępowania będą negocjacje z zainteresowanymi firmami, wówczas doprecyzowany zostanie opis warunków koncesji. Na podstawie rozmów z kandydatami i oferowanych przez nich usług, doprecyzowana zostanie liczba pojazdów, technologia, zasięg, rodzaj floty i inne szczegóły systemu. O koncesję na carsharing w Warszawie wystąpiły następujące firmy: EURORENT Sp. zo.o.,
Express Sp. zo.o. Sp.k., Zipcar International Holdings Limited, car2go Europe GmbH, Konsorcjum: SIXT RENT A CAR; EURORENT Sp.zo.o., CityShar Sp.zo.o., PANEK S.A., Labville Investments Sp.zo.o., Polkomtel Sp.zo.o., Arriva Polska Sp.z o.o., Egis Road Operation Polska Sp.zo.o., 4Mobility S.A., Konsorcjum: Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp.zo.o.; H55 Sp.zo.o.; ELE TAXI Warszawa Sp.zo.o. Sp.k.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?