Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy dziadek z przypadku to również nieświadomy rodzic? (2)

Redakcja MM
Redakcja MM
Materiały www.swiadomerodzicielstwo.com.
Materiały www.swiadomerodzicielstwo.com. Ilustracja Redakcji MM
Młodociani dziadkowie to osoby, które zostały dziadkami zanim ich syn/córka ukończyły 18 lat. „Podwójnie młodociani” dziadkowie to osoby, które zostały rodzicami zanim ukończyły 18 lat, a następnie zostały dziadkami zanim ich dzieci ukończyły 18 lat.

Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, marzec 2010. Były to wywiady pogłębione z 30 młodocianymi dziadkami, tj. osobami, które zostały babcią/dziadkiem zanim ich syn/córka ukończyły 18 lat (17 babć i 13 dziadków) z różnych regionów Polski, 6 osób zostało babcią/dziadkiem zanim skończyło 40 lat, najmłodsi „młodociani” dziadkowie urodzili się w latach 1971 – 1974r.
 
„Młodociany” dziadek lub babcia nie zawsze jest osobą rzeczywiście młodą. W przypadku rodzin wielodzietnych, dużej różnicy wieku między dziećmi, późnego wieku zostania ojcem np. po 30 roku życia, zdarza się, że „młodociany’ dziadek lub babcią są już po 50-tce czyli w wieku, który biologicznie i kulturowo może być wiązany z pojawieniem się kolejnego pokolenia czyli wnuka/wnuczki.
Według badanych, młodzi Polacy mają dziś do dyspozycji znacznie więcej źródeł informacji niż ich rodzice, kiedy byli w ich wieku. Wśród nich wymienia się Internet, telewizję, czy czasopisma kolorowe. Zdaniem respondentów młodzi Polacy, podobnie jak oni sami, na ogół czerpią wiedzę w sposób „spontaniczny”, przypadkowy i niekontrolowany. Kontrastuje to z pożądanymi źródłami wiedzy seksualnej. Według dziadków edukacja jest zadaniem przede wszystkim rodziców i szkoły, w której lekcje wychowania seksualnego powinny być obowiązkowe. Niektórzy respondenci stwierdzili wręcz, że niezbędny w edukacji młodzieży jest udział fachowców, seksuologów czy lekarzy. Są oni potrzebni nie tylko ze względu na świadomość własnej niewiedzy, ale również na brak autorytetu. Rodzice nie mają dobrego kontaktu z dzieckiem i dzieci nie chcą z nimi rozmawiać. Kilku respondentów zauważyło, że im samym przydałaby się edukacja seksualna w formie szkoleń jak rozmawiać z dzieckiem o seksie.
 
 
Respondenci bezpośrednio krytykowali stan wiedzy dostarczanej w szkole, określając ją jako niewystarczający. Według nich zajęcia nie są prowadzone przez odpowiednio przygotowaną kadrę, za mało mówi się o antykoncepcji i konsekwencjach rozpoczęcia współżycia seksualnego. Krytykowali również młodzież, która niepoważnie podchodzi do takich zajęć: „młodzież uważa, że już wie”, „młodzi ludzie mają swoje rozumy i jak to młodzi wiedzą lepiej”, „bo chłopcy podśmiewują się z takich tematów”, „dzieci uciekają z lekcji, na których mogłyby się dowiedzieć czegoś o współżyciu, a szkoła nie ma sposobów, żeby zmusić je do chodzenia”, „dzieci się śmieją i z tych lekcji nic nie wynika”.
 
Zdaniem kilku respondentów w „domowa edukacja seksualna” też wymaga przemian. Przede wszystkim należy przełamać „bariery wstydu”, „żeby to normalnie można było powiedzieć dzieciom, że jeżeli już się decydują to niech po prostu stosują środki antykoncepcyjne takiego czy takiego typu i niech chronią siebie po prostu przed tym. Po co mają sobie komplikować życie w młodym wieku? (rocznik 1954)”

Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa zainauguruje 23 maja akcja edukacyjna w Zielonej Górze. Kolejne akcje odbędą się w: Krakowie (30 maja), Katowicach (6 czerwca), Kielcach (13 czerwca)i Rzeszowie (20 czerwca).
 
 
W namiocie kampanii „Kiedy 1+1=3” na Placu Bohaterów Westerplatte przewidziano:

quizy edukacyjne z wiedzy o antykoncepcji dla nastolatków i dorosłych,
bezpłatne broszury edukacyjne dla młodzieży "Przewodnik po antykoncepcji czyli jak świadomie planować rodzinę",
bezpłatne konsultacje lekarza ginekologa i/lub seksuologa dla nastolatków i dorosłych,
bezpłatne konsultacje z konsultantem ze szkoły rodzenia dla par, które świadomie planują rodzinę lub oczekują dziecka (w każdym mieście współpraca z lokalną szkołą rodzenia),
gry i zabawy dla dzieci związane z tematem rodziny pod okiem animatora.

 
 
Tradycyjnie patronat honorowy nad kampanią objęli: Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Towarzystwo Rozwoju Rodziny. Inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o. – patron świadomego rodzicielstwa.
 
 
Akcji w Zielonej Górze patronuje również serwis dziennikarstwa obywatelskiego Moje Miasto Zielona Góra.
 
 
Więcej informacji na stronie internetowej http://www.swiadomerodzicielstwo.com

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Plantatorzy ostrzegają - owoce w tym roku będą droższe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto