E-commerce się nie skończy, to jest branża, która podlega ciągłemu rozwojowi

Materiał informacyjny Ecommerce House

Tu podaj tekst alternatywny

Redakcja: Jakie widoczne i ważne zmiany nastąpił w ciągu ostatnich kilku lat w świecie e-commerce?

Marcin Majzner: W czasie pandemii praktycznie całe nasze życie przeniosło się do online’u. To był czas ogromnego wzrostu e-commerce, ludzie kupowali w internecie na potęgę. Jednak już chwilę później, trend się odwrócił. Konsumenci zaczęli ostrożniej wydawać pieniądze w sieci, nie tylko ze względu na wojnę w Ukrainie i szalejącą inflację, ale także w związku z ponownym otwarciem sklepów stacjonarnych. Oczywiście, ze względu na specyfikę naszego życia i ciągłą digitalizację codzienności, zakupów online nie należy traktować wyłącznie jako trendu, jednak dziś z pewnością warto zwrócić uwagę na produkty cyfrowe: szkolenia, kursy, webinary, e-booki. Wielu osobom zdecydowanie bliżej jest dziś do inwestowania w swój rozwój niż w kolejną parę butów.

Jakie dzisiaj są kluczowe strategie, które firma ecommerce może stosować w celu skutecznego prowadzenia biznesu online?

Wszystko zależy oczywiście od rodzaju biznesu, otoczenia konkurencyjnego, statusu firmy, więc trudno mówić o konkretnej strategii na poziomie ogólników. Na pewno jednak obowiązkowym elementem jest zdefiniowanie celów biznesowych, ustalenie, co chcemy osiągnąć. Zwiększyć sprzedaż, zasięg marki, lojalności klientów czy rentowność? Trzeba też wszystko przeliczyć, żeby wiedzieć z jakiego miejsca startujemy i dokąd zmierzamy. Dalej na pewno będzie optymalizacja strony internetowej, ale nie tylko pod kątem wyszukiwarek internetowych, ale przede wszystkim pod kątem użyteczności i wygody naszych klientów. Z pewnością trzeba też zastanowić się nad sposobami komunikacji i nad treściami, które chcemy produkować. Nie omijałbym tutaj video marketingu w social mediach i naprawdę atrakcyjnego prezentowania produktów. Na kolejnych etapach są kwestia związane z szeregiem działań organizacyjnych, marketingowych, reklamy płatne, współprace z influencerami, działania afiliacyjne, obsługa klienta… to naprawdę szerokie zagadnienie. Strategia dla każdego biznesu powinna być trochę jak szczoteczka do zębów - indywidualna. Natomiast warto się do niej przyłożyć, warto szukać wskazówek, pomocy, konsultacji i przygotować ją dobrze.

Jakie korzyści może przynieść inwestowanie w e-commerce oraz technologie wspierające biznes online?

E-commerce się nie skończy, to jest branża, która podlega ciągłemu rozwojowi i wielu zmianom, ale zakupy online już na zawsze pozostaną znaczną częścią naszych wyborów konsumenckich. Dlatego inwestycja w e-commerce to tak naprawdę inwestycja w przyszłość swojej marki - niezależnie od tego, czy przedmiotem sprzedaży są produkty fizyczne, cyfrowe czy usługi. Poza tym e-commerce może wspaniale przeplatać się i uzupełniać z biznesem offline, wystarczy rozejrzeć się wśród internetowych społeczności, które nie tylko działają razem online, ale też spotykają się na branżowych wydarzeniach, eventach czy szkoleniach. Podobnie zresztą jest z technologiami, których nie da się oddzielić od e-commerce. Jeśli inwestujesz w technologie, w narzędzia, które są w stanie wspierać biznesy online i te narzędzia rzeczywiście wnoszą do tych biznesów wartość, pozwalają lepiej organizować procesy, analizować i wykorzystywać dane, to zysk z takich inwestycji zwróci się w okamgnieniu. Działalność online to nasza rzeczywistość, dobrze jest ją wykorzystać w taki sposób, by służyła nam jak najlepiej.

W co wg Ciebie najlepiej inwestować w tym roku, jeśli mówimy o e-commerce? W produkty, marketing?

To zależy. Jeśli masz dobry produkt, niezłą niszę i dobrze ułożoną strategię i poukładane procesy, to sky is the limit. Działaj, testuj, sprawdzaj nowe rozwiązania, analizuj i sprzedawaj jak najwięcej! Natomiast aktualnie na pewno silnym trendem są produkty cyfrowe. Warto zwrócić na nie uwagę, szczególnie, że w ich przypadku odchodzi nam sporo kosztów, m.in. takich jak opakowania, magazynowanie czy obsługa wysyłki.Warto też zainteresować się narzędziami wspierającymi działania w sieci, zwłaszcza tymi opartymi na najgorętszym temacie ostatniego roku, czyli AI. Nigdy jednak nie ma lepszej inwestycji niż własny rozwój. Wszystkie okazje, które pozwalają nam zdobyć wiedzę, umiejętności czy nowe kontakty są bezcenne. Bo biznes, czy to online, czy offline, to przede wszystkim wiedza i relacje.

W takim wypadku, w jaki sposób przedsiębiorca może inwestować w swój własny rozwój osobisty w kontekście e-commerce?

Kursy, szkolenia, konferencje, eventy branżowe to rzeczy, które realnie mogą przełożyć się na sukces w branży, nie tylko w branży e-commerce. Sam wiem doskonale, jak bardzo zmieniają się narzędzia, techniki, platformy, z których korzystamy w biznesie. Czasem trudno za wszystkim nadążyć, dlatego dobrze jest od czasu do czasu zatrzymać się, rozejrzeć i poświęcić trochę czasu na zdobycie nowej wiedzy, nowych doświadczeń, poznanie osób, które będą wstanie coś z nami przedyskutować, coś podpowiedzieć, albo chociaż nas wysłuchać.

W jaki sposób wg Ciebie, to właśnie szkolenia wspierają zrozumienie i zdobywanie wiedzy na temat rynku e-commerce?

Jeśli szkolenia prowadzą prawdziwi eksperci, którzy swoją wiedzę popierają praktyką, to nie ma tutaj miejsca na coś, co nie będzie skuteczne. Oczywiście nie samo szkolenie i nie sami szkoleniowcy wpływają na efektywność danego kursu. Po drugiej stronie jest jeszcze przedsiębiorca, który może z danych mu narzędzi skorzystać lub nie. Sam łapię się na tym, że znajduję kurs, który odpowiada moim aktualnym potrzebom, kupuję go i… nigdy nie realizuję. Dlatego warto czasem wybrać opcję z bezpośrednim dostępem do eksperta lub po prostu szkolenie czy konferencję offline. Bo wyjście do realu, by zdobyć wiedzę albo nawiązać kontakty często wymaga od nas trochę więcej skupienia, wysiłku, może nawet lekką zmianę perspektywy, przez co trudniej nam jest odłożyć zdobyte informacje na półkę lub zgubić w nieskończonych czeluściach folderów na dysku komputera.

Tu podaj tekst alternatywny

Tworzysz też wyjątkowe miejsce edukacyjne w Hiszpanii. Skąd pomysł na stworzenie Ecommerce House?

Na pomysł złożyło się kilka aspektów:

  • Zima w Polsce - brak słońca, temperatura nie sprzyjają wysokiej produktywności w miesiącach zimowych, co skłoniło mnie do myślenia “co trzeba zrobić aby choć na chwilę oderwać się naszej “szarej” rzeczywistości".
  • Zdobywanie wiedzy - często kupujemy szkolenia, korzystamy z kursów, dlaczego więc nie połączyć wyjazdu do rejonów ciepłych i sprzyjających kreatywności
  • Networking / mastermind - idea wspólnego wyjazdu przedsiębiorców, którzy wcześniej się nie znali ale przyświeca im jeden wspólny cel, nie jest ideą nową, ale bardzo interesującą i skuteczną. Odrywając się od codziennych zadań i spędzając czas w otoczeniu ludzi podobnych do Ciebie ale z różnych branż, przynosi niesamowite efekty i pozwala na nasze problemy spojrzeć czyimiś oczami.

Te trzy rzeczy były kluczowe w wymyśleniu idei, wynajmijmy dom, zapraszajmy tam przedsiębiorców i ekspertów, wymieniajmy się wiedzą w przyjemnej Hiszpanii. System win, win, win.

Jaka jest idea tego projektu?

Idea zawiera się w sformułowaniu “Wyjazdowy turnus szkoleniowy” czyli wiedza od specjalistów i nowe kontakty dla Twojego biznesu oraz chwila wytchnienia w ciepełku dla Ciebie. Szkolenie, networking i relaks wszystko to w jednym domu.

W jaki sposób weryfikujecie i sprawdzacie ekspertów, którzy uczą podczas danego turnusu?

Z racji tego że w branży jestem dość długo to do wyboru ekspertów wykorzystuję sieć własnych kontaktów, umówmy się “branża” nie jest, aż taka duża i większość osób znam osobiście więc z weryfikacją nie ma problemu.

Dla kogo jest Ecommerce House?

Początkowo miał to być projekt wyłącznie dla właścicieli sklepów e-commerce, ale finalnie, to zależy od “turnusu” i każdy przedsiębiorca powinien znaleźć coś dla siebie. Zarówno właściciele sklepów internetowych mogą się nauczyć jak skalować swój biznes jeszcze bardziej. Osoby zarządzające zespołami dzięki szkoleniu Katarzyny Leszczyńskiej Bohdan zdobyli wiedzę jak zarządzać konfliktem w zespole. Dla osób posiadających swoje produkty cyfrowe idealne będzie szkolenie Oli Gościniak “Jak skalować biznes online i zarabiać więcej na produktach cyfrowych”. Głównie skupiamy się na osobach z szeroko pojętego Internetu, na przedsiębiorcach, liderach, dyrektorach. To miejsce gdzie ambitni przedsiębiorcy i specjaliści mogą poszerzyć swoją wiedzę i sieć kontaktów.

Dlaczego Twoim zdaniem, warto skorzystać z szkoleń w Hiszpanii? Jakie masz obserwacje po pierwszych turnusach?

To jedyny taki projekt i jedyna szansa na to aby sprawdzić jak to jest budzić się w przepięknej willi, w otoczeniu wspaniałych ludzi, którym przyświeca ten sam cel, oraz spędzać czas z ekspertem w jednym miejscu, który jest dostępny nie tylko na stopie szkoleniowej, ale także prywatnej, tak po ludzku.

Wspólnie spędzony czas w przepięknych okolicznościach przyrody rozmawiając o pasjonujących wyzwaniach. Do tego joga, basen i techniki oddechowe. To bardzo elektryzujące połączenie.

Marcin Majzner
Herszt w Ecommerce.pl, pomysłodawca i realizator House Ecommerce.pl i Ecommerce.pl Event. Założyciel i wieloletni prezes CupSell.pl, przeprowadził spółkę przez dwie rundy inwestycyjne, finalnie po sprzedaży udziałów do grupy 4fun media przeszedł na "emeryturę", powrócił by pomagać w prowadzeniu biznesów. Zasiadał w zarządach spółek internetowych, pomagał restrukturyzować i tworzyć nowe projekty. Ponad 20 lat doświadczenia w prowadzeniu biznesów. Uwielbia niestandardowe rozwiązania i nieszablonowe podejście do sprzedaży. W swoim biznesie z powodzeniem wykorzystywał Video marketing i Personal branding. Youtuber, praktyk, pasjonat, doradca biznesowy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto