Jak spalić nadmiar kalorii po Tłustym Czwartku?

abcZdrowie.plZaktualizowano 
by avlxyz / CC By 2.0 (flickr)
Przelicz swoje pączki na sport i sprawdź, na ile chcesz sobie pozwolić w Tłusty Czwartek. Świętuj tak, byś był z tego zadowolony.

Tłusty Czwartek otwiera ostatni tydzień karnawału, a w polskiej tradycji tego dnia dozwolone jest objadanie się. Lata temu, by uczcić ten dzień, raczono się obficie pączkami ze słoniną, boczkiem lub mięsem, które zapijano wódką. Obecnie wypada zjeść przynajmniej jednego słodkiego pączka lub faworki. Oczywiście – wręcz z założenia – pochłaniamy w ten sposób ogromny nadmiar zbędnych kalorii, z którymi coś wypadałoby później zrobić.

Ile zjadasz w Tłusty Czwartek?

Jeden pączek może mieć od 250 do 400 kcal. Wszystko zależy od jego wielkości, rodzaju nadzienia i samego sposobu przyrządzania. Faworek to około 87 kcal. Jeżeli przyjmujemy, że tradycji musi stać się zadość, najlepiej wybierać opcje najmniej złe, np. pączki małe, z mąki razowej, pieczone, bez nadzienia lub z dżemem i bez dodatków. Tradycyjny pączek to bowiem 10% tłuszczu, często pochodzenia zwierzęcego. Sytuacji nie ratuje posypka czy lukier, które niemal niezauważalnie przemycają do naszego posiłku dodatkowe 100 kcal (czyli dodatkowe 25%). Każdy kolejny to podwójna, potrójna, poczwórna, „enta” dawka powyższych ilości.

Jeżeli więc zjesz 2 pączki – a wiele osób sięga nawet po 3 czy 4 – zjadasz nadprogramowo od 500 do 800 kcal. To potężna dawka paliwa, którą twój organizm magazynuje, ale bynajmniej nie w taki sposób, w jaki podoba się to większości ludzi. Oczywiście obżarstwo jednego dnia przy zachowaniu zdrowej diety na co dzień, nie powinno mieć długofalowych konsekwencji. Zastanówmy się jednak, co zrobić, by spalić te dodatkowe 800 kcal?

Sport a spalone kalorie

Ilość spalonych kalorii zależy oczywiście od masy danej osoby oraz składu ciała (procentowa wartość tkanki tłuszczowej i tkanki mięśniowej), uogólniając jednak, będzie to około 70 min. biegania z prędkością 15 km/h, 2 h 40 min. aerobiku, 3 h 10 min. aqua aerobiku, 2 h 10 min. jazdy konnej (ćwiczenia, praca treningowa), 1 h 35 min. gry w koszykówkę, 2 h 10 min. pływania, 70 min. jazdy na rowerze eliptycznym, 1 h 20 min. spinningu, 3 h 35 min. rekreacyjnej gry w siatkówkę, 1 h 50 min. tańca dyskotekowego, 2 h zumby, 3 h 15 min. jogi, 1 h 40 min. rekreacyjnego skakania na skakance, 1 h 15 min. boksu, 1 h 50 min. średnio intensywnych ćwiczeń siłowych, 1 h 50 min. jazdy na łyżwach, 3 h 20 min. Tai-Chi.

Zdrowy rozsądek

Każdy może więc wybrać coś dla siebie. Pamiętajmy przy tym, że energia, którą spalamy, może pochodzić z różnych źródeł (węglowodany, tłuszcze, białka). By spalić niepożądaną tkankę tłuszczową, powinniśmy wykonać odpowiedni trening aerobowy (średnio intensywny, trwający przynajmniej 40 min.) lub interwałowy (uruchomiony jest tzw. efekt EPOC, który pozwala na spalanie tkanki tłuszczowej jeszcze do 24 godzin po zakończonym wysiłku). Osoby po przebytych kontuzjach układu narządu ruchu, z chorobami kardiologicznymi oraz otyłe powinny starannie dobierać aktywność fizyczną i konsultować ją z lekarzem tak, by sobie nie zaszkodzić.

Te wyliczenia to raczej sugestia, by wyrobić sobie pewne wyobrażenie na temat wartości spożywanych w Tłusty Czwartek kalorii. Tym bardziej, gdy taki „bardzo tłusty dzień tygodnia” zdarza się częściej niż raz w roku. Nie jest to na pewno sztywny nakaz i nie należy go również w ten sposób traktować. Warto jednak zacząć uprawiać jakąś aktywność fizyczną, bo jest to bardzo pożyteczne dla naszego zdrowia. Niektóre ćwiczenia (np. trening na orbitreku lub stepperze) można wykonywać nawet przed telewizorem.

Tekst: Magda Piestrzyńska

Wsparcie redakcyjne od:

polecane: Przeziębienie. Czy domowe sposoby mogą pomóc?

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3