Modernizacja linii średnicowej. Likwidacja Warszawy Powiśle, stacja przy rondzie de Gaulle’a, przedłużenie linii WKD. Co jeszcze się zmieni?

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Basia Woźnica
Basia Woźnica
Modernizacja linii średnicowej. PKP szykuje się do przebudowy warszawskiej linii średnicowej. Podczas remontu mogą powstać dodatkowe stacje przy rondzie de Gaulle'a i blisko Wybrzeża Kościuszkowskiego, co oznaczałoby likwidację Warszawy Powiśle. Mowa jest też o wydłużeniu WKD do stacji metra Centrum oraz zmianie wyglądu mostu średnicowego. PKP zakłada, że modernizacja linii średnicowej powinna zostać ukończona w 2026 roku. Szczegóły w artykule poniżej.

Modernizacja warszawskiej linii średnicowej wprowadzi rewolucyjne zmiany, kolejarze pokazali bowiem nowe pomysły na przebudowę. Nie jest wykluczone, że w centrum powstaną nowe stacje - jedna przy rondzie de Gaulle’a, a druga blisko Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most średnicowy ma zmienić wygląd na taki, który nawiązywałby do lat 30. Dworzec Wschodni, tak samo jak Dworzec Zachodni, ma zostać całkowicie zadaszony. Wzrośnie także przepustowość - z 16 par pociągów na godzinę na linii podmiejskiej do 24 par oraz z 14 par pociągów na godzinę na linii dalekobieżnej do 20 par. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2026 rok.

Zobacz też: Remonty, Warszawa. W tym roku miasto planuje prawie 1,9 tys. inwestycji i remontów

Remonty, Warszawa. W tym roku miasto planuje prawie 1,9 tys....

Etapy prac

1. W pierwszej kolejności należy zakończyć prace projektowe modernizacji średnicy.
2. Potem rozpoczną się prace związane z przebudową stacji Warszawa Zachodnia. Kolejarze zaczną remont po oddaniu do użytku Warszawy Głównej, czyli na początku 2020 roku. Prace potrwają do 2022 roku.
3. W następnej kolejności zostanie przebudowana Warszawa Wschodnia. Tam prace zaczną się w 2022 roku, a skończą w 2025.
4. W latach 2020-2026 planowane są remonty na torach od Warszawy Wschodniej wzdłuż linii w kierunku Warszawy Śródmieście i Warszawy Centralnej.

PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że w czasie trwania prac remontowych nie nastąpi zamknięcie trasy dla ruchu kolejowego.

- Modernizujemy linię średnicową nie po to, żeby ktoś za 10 czy 20 lat musiał ją znowu poprawiać. Chcemy, żeby ten okres użytkowania był w przedziale do 100 lat, aby ta zmodernizowana linia nie wymagała żadnych poprawek - powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowe stacje - rondo de Gaulle, Warszawa Solec

W ramach prac projektowych PKP rozważa budowę nowego przystanku kolejowego przy rondzie de Gaulle. Nowe perony pod rondem utworzyłyby całkowicie nowy węzeł przesiadkowy w centrum miasta, czego jeszcze nie było. Kolej krzyżowałaby się z tramwajami i autobusami. Bliżej byłoby także do metra.

Rozważana jest budowa drugiego nowego przystanku, który znajdowałby się bliżej Wybrzeża Kościuszkowskiego - przystanek Warszawa Solec. Umożliwiłby lepszą komunikację dla mieszkańców warszawskiego Powiśla. Zwiększyłaby się także atrakcyjność bulwarów wiślanych, które zyskałyby szybkie połączenie komunikacyjne ze ścisłym centrum i Pragą.

Nowe przystanki znajdowałyby się około 1 km od siebie, jednak ich budowa oznaczałaby jednocześnie zlikwidowanie stacji PKP Powiśle. Podkreślamy jednak, że będzie to likwidacja przystanku, nie obiektu.

Potwierdzono także, że peron na wysokości ul. Brackiej nie powstanie, ponieważ jego otwarcie mogłoby zaburzyć przepustowość tuneli.

Warszawa Śródmieście

Szykują się ogromne zmiany na Warszawie Śródmieście. Będzie mogła przejechać przez nią większa liczba pociągów, ponieważ stanie się stacją. Wybudowane zostaną dwa dwukrawędziowe perony. Pomiędzy Warszawą Centralną, Warszawą Śródmieście a metrem przy rondzie Romana Dmowskiego powstanie przejście podziemne ułatwiające przesiadki z pociągów do komunikacji miejskiej.

Istnieje także możliwość wydłużenia Warszawskiej Kolei Dojazdowej do stacji Warszawa Śródmieście. To podmiejska kolejka, która teraz kończy trasę przy al. Jana Pawła II, czyli przed dworcem Warszawa Centralna. Za wydłużenie linii WKD musiałby zapłacić jej właściciel, czyli władze Mazowsza i kilka gmin wzdłuż jej trasy, jednak takie rozwiązanie zdecydowanie umożliwiłoby korzystniejszy układ komunikacyjny w ścisłym centrum.

Warszawa Śródmieście
Warszawa Śródmieście - nowy układ peronów

Warszawa Zachodnia

Warszawa Zachodnia ma być przebudowana w latach 2020-2022, po zakończeniu prac na Warszawie Głównej. Wszystkie perony na stacji Warszawa Zachodnia zostaną podwyższone, kompleksowo wyposażone i zadaszone. Przejście podziemne zostanie wydłużone, poszerzone, powstaną miejsca odpoczynku dla podróżnych i kasy biletowe. Na perony będą prowadziły windy i schody ruchome. Pojawi się także nowy system informacji pasażerskiej, który poinformuje o przyjazdach i odjazdach pociągów. Przebudowa torów umożliwi stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.

Warto zaznaczyć, że inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych umożliwi budowę tunelu i przystanku tramwajowego pod stacją Warszawa Zachodnia.

Warszawa Wschodnia

Od 2022 roku do 2025 roku prace maja trwać na Dworcu Wschodnim. Stacja Warszawa Wschodnia zostanie w całości przykryta nowym zadaszeniem. Dla wygody pasażerów zostaną przebudowane perony oraz zamontowane zostaną schody ruchome. Podkreślamy, że miasto będzie miało możliwość budowy tunelu tramwajowo samochodowego w ramach własnej inwestycji pod torami kolejowymi (tunel miałby łączyć ul. Grochowską z Kijowską).

Zobaczcie wizualizacje dworców w galerii

Nowe regulacje dotyczące pracy zdalnej

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
10 kwietnia, 19:11, Rafał Wodzicki:

Manipulacje nieprofesjonalistów przy stacji Powiśle, co ma się rozdwoić naprawdę ośmiesza tych, co do tego prą. Miasto ma toto poprzeć. Żadnego większego rozważania tylko bajki typu dostępność bulwarów, albo węzeł przesiadkowy. Jak dotąd wszystkie stacje są budowane źle - z boku węzłów. Także źle są nazywane. ZTM twierdzi, że to PLK sobie nazywa jak chce, choć już dawno kolej jest częścią komunikacji miejskiej. Takie majstrowanie latami po prostu poraża. Nie ma z kim rozmawiać, bo odpisują, że wszystko jest dobrze, choć wszystko skrzeczy. Nikt nie zauważa, że linia średnicowa jest zbocznikowana linią metra M2 i dostępność komunikacji ulicznej jest bardzo dobra.

Jeżeli będą się tym zajmować dotychczasowi spece od koleji to mamy spokój z tą linią do 2050 - 2060. Oni po prostu uwielbiają upokarzać tych frajerów co próbują jeździć tymi kolegami. No cóż dobra zmiana

G
GOŚĆ

To k... cudownie już dawno nie był remontu upokarzającego pasażerów. Co prawda nie zakończono 'zakończonego' remontu "" linii Grodzisk Warszawa ale kto by się przejmował tym frajerami co korzystają z tych koleji.. sami sobie winni. Dobra zmiana w natarciu

G
Gość

To, co chcą zrobić ze Wschodniej, to jakiś koszmar. Mam nadzieję, że zmienią te plany.

R
Rafał Wodzicki

Manipulacje nieprofesjonalistów przy stacji Powiśle, co ma się rozdwoić naprawdę ośmiesza tych, co do tego prą. Miasto ma toto poprzeć. Żadnego większego rozważania tylko bajki typu dostępność bulwarów, albo węzeł przesiadkowy. Jak dotąd wszystkie stacje są budowane źle - z boku węzłów. Także źle są nazywane. ZTM twierdzi, że to PLK sobie nazywa jak chce, choć już dawno kolej jest częścią komunikacji miejskiej. Takie majstrowanie latami po prostu poraża. Nie ma z kim rozmawiać, bo odpisują, że wszystko jest dobrze, choć wszystko skrzeczy. Nikt nie zauważa, że linia średnicowa jest zbocznikowana linią metra M2 i dostępność komunikacji ulicznej jest bardzo dobra.

P
Piotr_zrk

W PLK roi się wprost od fantastów. Co ciekawe mam wrażenie, że uaktywniają się zawsze przed wyborami... Spokojnie, można sobie ten cały tekst włożyć pomiędzy bajki,

J
Jabmar

Ciekawe ile się z tego da zrealizować bo jeśli wyjdzie 100 % to Warszawa będzie inny miastem.

G
Gość

Powiśle nie zniknie jako obiekt , tylko nie będzie przystankiem kolejowym. Co za bredzenie . Gratuluję pomysłów.
Na Marsa po zakończeniu inwestycji miał być przystanek pod ulicą. Na razie nic nie widać aby się to działo.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3