Modernizacja warszawskiej linii średnicowej wprowadzi rewolucyjne zmiany, kolejarze pokazali bowiem nowe pomysły na przebudowę. Nie jest wykluczone, że w centrum powstaną nowe stacje - jedna przy rondzie de Gaulle’a, a druga blisko Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most średnicowy ma zmienić wygląd na taki, który nawiązywałby do lat 30. Dworzec Wschodni, tak samo jak Dworzec Zachodni, ma zostać całkowicie zadaszony. Wzrośnie także przepustowość - z 16 par pociągów na godzinę na linii podmiejskiej do 24 par oraz z 14 par pociągów na godzinę na linii dalekobieżnej do 20 par. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2026 rok.
Zobacz też: Remonty, Warszawa. W tym roku miasto planuje prawie 1,9 tys. inwestycji i remontów
Etapy prac
1. W pierwszej kolejności należy zakończyć prace projektowe modernizacji średnicy.
2. Potem rozpoczną się prace związane z przebudową stacji Warszawa Zachodnia. Kolejarze zaczną remont po oddaniu do użytku Warszawy Głównej, czyli na początku 2020 roku. Prace potrwają do 2022 roku.
3. W następnej kolejności zostanie przebudowana Warszawa Wschodnia. Tam prace zaczną się w 2022 roku, a skończą w 2025.
4. W latach 2020-2026 planowane są remonty na torach od Warszawy Wschodniej wzdłuż linii w kierunku Warszawy Śródmieście i Warszawy Centralnej.
PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że w czasie trwania prac remontowych nie nastąpi zamknięcie trasy dla ruchu kolejowego.
- Modernizujemy linię średnicową nie po to, żeby ktoś za 10 czy 20 lat musiał ją znowu poprawiać. Chcemy, żeby ten okres użytkowania był w przedziale do 100 lat, aby ta zmodernizowana linia nie wymagała żadnych poprawek - powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.
Nowe stacje - rondo de Gaulle, Warszawa Solec
W ramach prac projektowych PKP rozważa budowę nowego przystanku kolejowego przy rondzie de Gaulle. Nowe perony pod rondem utworzyłyby całkowicie nowy węzeł przesiadkowy w centrum miasta, czego jeszcze nie było. Kolej krzyżowałaby się z tramwajami i autobusami. Bliżej byłoby także do metra.
Rozważana jest budowa drugiego nowego przystanku, który znajdowałby się bliżej Wybrzeża Kościuszkowskiego - przystanek Warszawa Solec. Umożliwiłby lepszą komunikację dla mieszkańców warszawskiego Powiśla. Zwiększyłaby się także atrakcyjność bulwarów wiślanych, które zyskałyby szybkie połączenie komunikacyjne ze ścisłym centrum i Pragą.
Nowe przystanki znajdowałyby się około 1 km od siebie, jednak ich budowa oznaczałaby jednocześnie zlikwidowanie stacji PKP Powiśle. Podkreślamy jednak, że będzie to likwidacja przystanku, nie obiektu.
Potwierdzono także, że peron na wysokości ul. Brackiej nie powstanie, ponieważ jego otwarcie mogłoby zaburzyć przepustowość tuneli.
Warszawa Śródmieście
Szykują się ogromne zmiany na Warszawie Śródmieście. Będzie mogła przejechać przez nią większa liczba pociągów, ponieważ stanie się stacją. Wybudowane zostaną dwa dwukrawędziowe perony. Pomiędzy Warszawą Centralną, Warszawą Śródmieście a metrem przy rondzie Romana Dmowskiego powstanie przejście podziemne ułatwiające przesiadki z pociągów do komunikacji miejskiej.
Istnieje także możliwość wydłużenia Warszawskiej Kolei Dojazdowej do stacji Warszawa Śródmieście. To podmiejska kolejka, która teraz kończy trasę przy al. Jana Pawła II, czyli przed dworcem Warszawa Centralna. Za wydłużenie linii WKD musiałby zapłacić jej właściciel, czyli władze Mazowsza i kilka gmin wzdłuż jej trasy, jednak takie rozwiązanie zdecydowanie umożliwiłoby korzystniejszy układ komunikacyjny w ścisłym centrum.
Warszawa Śródmieście - nowy układ peronów
Warszawa Zachodnia
Warszawa Zachodnia ma być przebudowana w latach 2020-2022, po zakończeniu prac na Warszawie Głównej. Wszystkie perony na stacji Warszawa Zachodnia zostaną podwyższone, kompleksowo wyposażone i zadaszone. Przejście podziemne zostanie wydłużone, poszerzone, powstaną miejsca odpoczynku dla podróżnych i kasy biletowe. Na perony będą prowadziły windy i schody ruchome. Pojawi się także nowy system informacji pasażerskiej, który poinformuje o przyjazdach i odjazdach pociągów. Przebudowa torów umożliwi stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.
Warto zaznaczyć, że inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych umożliwi budowę tunelu i przystanku tramwajowego pod stacją Warszawa Zachodnia.
Warszawa Wschodnia
Od 2022 roku do 2025 roku prace maja trwać na Dworcu Wschodnim. Stacja Warszawa Wschodnia zostanie w całości przykryta nowym zadaszeniem. Dla wygody pasażerów zostaną przebudowane perony oraz zamontowane zostaną schody ruchome. Podkreślamy, że miasto będzie miało możliwość budowy tunelu tramwajowo samochodowego w ramach własnej inwestycji pod torami kolejowymi (tunel miałby łączyć ul. Grochowską z Kijowską).
Zobaczcie wizualizacje dworców w galerii
Warszawa Wschodnia przykryta nowym zadaszeniem
POLECAMY TEŻ:
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?