- Słuchanie i podśpiewywanie muzyki kantoralnej bardzo często towarzyszy m.in. czytaniu Talmudu – wyjaśniał Alberto Mizrahi, prowadzący warsztaty razem z Davidem Propisem i Jacobem Ben-Zion Mendelsohnem. – Charakteryzuje ją znaczna improwizacja i nieharmonijność.
Kilkudziesięciu uczestników warsztatu zapoznało się z historią muzyki kantoralnej w Polsce i na świecie. Słuchali również śpiewu Alberto Mizrahi’ego, m.in. psalmu 133, a także uczyli się trudnej techniki wokalnej, niezbędnej do wykonywania tego typu utworów.
- Uczestniczyłem już kiedyś w podobnych warsztatach. Cieszę się, że znów mam taką możliwość – powiedział jeden z uczestników. – Lubię brać udział w takich nietypowych warsztatach muzycznych – dodał.
Alberto Mizrahi to tenor pochodzący z Grecji. Był jedynym dzieckiem rodziny, która ocalała z holokaustu. Ukończył Instytut Kantorów w Żydowskim Seminarium Teologicznym w Nowym Jorku, a następnie przez pięć lat kontynuował naukę śpiewu w Tempel Izrael. Często bywa nazywany „Pavarottim z Bimy”. Jest uważany za jednego z najlepszych kantorów świata. Śpiewa w dziewięciu językach.
Kantorzy prowadzący warsztaty występowali we wtorek (30 czerwca) podczas uroczystego rozpoczęcia budowy Muzeum Żydów Polskich, które zostanie otwarte za trzy lata. Kilka godzin później zaśpiewali również na wieczornym koncercie w Operze Narodowej.
Kantor to kierownik chóru kościelnego, wykonujący partie solowe, intonujący psalmy, antyfony i hymny, uczący śpiewu w szkołach przykościelnych.
Zobacz również:
Gdy pokłóceni siądą do stołu, rozwiążą problemy
Otwarta Twarda: latkes, Singer i Grzybowski
Manifestacja "Solidarność z Izraelem"
Jak wyprać kurtkę puchową?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?