Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Niemal miliard pasażerów komunikacji miejskiej w Warszawie. Miasto podsumowało 2023 rok. Rekordowe wpływy ze sprzedaży biletów

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Rekordy w stołecznej komunikacji miejskiej
Rekordy w stołecznej komunikacji miejskiej Aleksy Witwicki
Blisko 956 mln pasażerów podróżowało w 2023 roku pojazdami Warszawskiego Transportu Publicznego oraz Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej. To aż o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Zeszły rok był także rekordowy pod względem wpływów ze sprzedaży biletów. Do budżetu miasta wpłynęło aż 883 888 262,59 zł. Szczegóły poniżej.

W ubiegłym roku transportem publicznym w aglomeracji warszawskiej, czyli pojazdami WTP - autobusami, tramwajami, pociągami metra i Szybkiej Kolei Miejskiej oraz pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej (w ramach oferty wspólnego biletu) wykonano dokładnie 955 796 344 przejazdów.

Mieszkanki i mieszkańcy stolicy chętnie wybierają komunikację miejską - aż 89 proc. podróżnych bardzo dobrze ją ocenia. To dowód na to, że podróżni doceniają inwestycje w nowoczesny tabor WTP, czyli zakupy niskopodłogowych tramwajów, zeroemisyjnych autobusów elektrycznych oraz nowych pociągów metra i Szybkiej Kolei Miejskiej - powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Jak dodał, miasto cały czas rozwija siatkę połączeń komunikacyjnych w samym mieście oraz aglomeracji budując nowe linie tramwajowe i metra. Wydatki na transport publiczny to druga - po edukacji - pozycja w budżecie miejskim.

Najwięcej pasażerów w autobusach

Najwięcej osób - 452 220 927 (wzrost o 12 proc. w stosunku do roku 2022) - skorzystało z przewozów autobusowych. Drugim najczęściej wybieranym środkiem transportu publicznego w stolicy są tramwaje - przewiozły one 248 903 710 pasażerów (wzrost o 1 proc. w stosunku do roku 2022).

Z usług metra skorzystało w 2023 roku 199 974 995 osób i to właśnie metro zanotowało największy wzrost liczby pasażerów w stosunku do 2022 roku, bo aż o 24 proc. Jest to blisko 40 mln przewiezionych pasażerów więcej.

Z kolei pociągi SKM przewiozły w 2023 roku 15 161 244 pasażerów - to 15 proc. spadek w stosunku do roku poprzedniego. Remonty i przebudowy na kolei wiązały się z licznymi wyłączeniami ruchu i skracaniem tras SKM, co odbiło się na mniejszej liczbie podróżnych.

Więcej biletów

W 2023 sprzedano w stolicy 113 177 023 bilety, co oznacza wzrost o ponad 11 proc. w porównaniu z rokiem 2022. Pasażerowie, podobnie jak w roku 2022, najchętniej wybierali bilety czasowe (czyli 20-minutowe) - kupili ich łącznie 59 356 961 (wzrost w stosunku do ubiegłego roku o blisko 10 proc.). O 12 proc. wzrosła także liczba sprzedanych biletów jednorazowych (75- i 90-minutowych) - z 41 265 360 w 2022 roku do 46 539 091 w roku 2023. Stale rośnie także zainteresowanie biletami długookresowymi (30 i 90 dniowymi) - wzrost o 9 proc. w porównaniu do roku ubiegłego - pasażerowie kupili ich 4 810 374 sztuki.

Rekordowe wpływy ze sprzedaży biletów

Rok 2023 był także rekordowy pod względem wpływów do budżetu miasta. Na stołeczne konto wpłynęło 883 888 262,59 zł - to wzrost o 13 proc. w stosunku do roku 2022 i najwyższa wartość wpływów w historii WTP (wcześniej rekord padł w 2019 roku, czyli przed pandemią, gdy do budżetu miasta wpłynęło 874 846 639 zł).

Wpływy "komunikacyjne" do budżetu - ze sprzedaży biletów, opłat dodatkowych oraz wpłat od gmin, z którymi współpracuje ZTM (jeżdżą w nich autobusy i pociągi z logo WTP) – wyniosły w 2023 roku 1 072 211 153 zł i pokryły 29,71 proc. kosztu zakupu usług przewozowych. Te były rekordowe – za kursowanie autobusów, tramwajów, metra i pociągów Warszawa zapłaciła w zeszłym roku 3 609 474 790 zł. To o prawie 700 mln więcej niż w 2022 roku. Zaważyła na tym inflacja i duży wzrost cen nośników energii.

W 2022 roku Zarząd Transportu miejskiego zmienił metodykę liczenia pasażerów. Bazuje ona na kilku źródłach danych. W przypadku autobusów, brane są pod uwagę liczby z systemów zliczania pasażerów - dziś niemal wszystkie są w nie wyposażone. Dla pojazdów, w których nie ma takiego systemu, opracowano metodę szacunkową, w której brane są pod uwagę długość pojazdu oraz typ dnia (dzień powszedni/sobota/święto) i miesiąc roku. Liczba pasażerów w tramwajach, w których nie ma systemów zliczania, jest szacowna na takiej samej zasadzie, jak w autobusach bez systemu. Stacje metra są wyposażone w bramki odnotowujące wejścia i wyjścia. Dla operatorów kolejowych - SKM, KM i WKD, wiążące są dane udostępnione przez Urząd Transportu Kolejowego - wyjaśnili stołeczni urzędnicy.

od 7 lat
Wideo

echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto